S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) laaja myyntidata kertoo, mitä suomalaisten ostoskoreista löytyy. Data kertoo positiivisista muutoksista, kuten kasvisten syönnin monipuolistuminen sekä kalan ostamisen kääntyminen kasvuun. Myös suomalaisten juomatottumuksissa on nähtävissä selkeitä muutoksia. S-ryhmän myyntidatasta tunnistettiin kymmenen ajankohtaista ilmiötä.
28.11.2024
Valtatrendit muuttuvat hitaasti: hinta, helppous ja yksilöllisyys ovat edelleen kuluttajatrendien kärjessä. Inflaation hellittäessäkin hinta on edelleen kuluttajilla päällimmäisenä mielessä, mutta nyt sen rinnalle alkaa nousta myös muita asioita. Esimerkiksi kuluttajatutkimuksissa vastuullisuuden merkitys on laskusuuntaisten vuosien jälkeen taas nousemassa valintakriteereiden listalle.
– Olemme iloisia siitä, että tutkimusten perusteella yhä useampi suomalainen pystyy jälleen pohtimaan ruokaostoksilla muutakin kuin hintaa. Monipuolinen ruokavalio on tärkeä asia ja haluamme osaltamme mahdollistaa asiakkaille erilaisia vaihtoehtoja esimerkiksi ympäristö, kotimaisuus tai vaikkapa tuoreet ravitsemissuositukset huomioiden. Yksilölliset tarpeet ja valinnat korostuvat yhä enemmän, pohtii S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
Suomalaiset tunnistavat itsekin, etteivät ravitsemussuositukset esimerkiksi kasvisten syönnin osalta monellakaan toteudu arjessa. Hyvä uutinen S-ryhmän myyntidatasta on se, että kasvisten syönti monipuolistuu, eli se ei rajoitu pelkkiin hevi-osaston tuoreisiin tuotteisiin. Kasviksia ostetaan myös muun muassa kasvispakasteina ja valmissalaatteina. Tässä, kuten myös valmisruoan myyntivolyymin jatkuvassa kasvussa näkyy helppouden kaipuu vahvana pitkäaikaisena trendinä.
– Kasvisten pariin kannustaminen kannattaa. Olemme jo kaksi vuotta nostaneet myymälöissä esiin Alle euron hevi -myyntikonseptia, jossa myymmehedelmiä ja vihanneksia alle eurolla kappaleittain tai paketeissa. Asiakkaamme tuntevat tämän konseptin hyvin. Esimerkiksi ruoan verkkokaupassa moni klikkaa säännöllisesti auki vaihtoehdot alle euron kasviksista. Toimintatapa käynnistettiin, koska näimme vuoden 2022 lopussa kasvisten osuuden ostoskoreissa laskevan ja nytolemme onnistuneet pysäyttämään tämän negatiivisen kehityksen, iloitsee Backström.
Ravitsemussuositustenkin valossa positiivinen uutinen on myös se, että kalan muutaman vuoden isossakin laskussa ollut myyntivolyymi on kääntynyt kasvuun (+3,5 %) verrattuna edellisvuoteen. Kasvua ajavat sushi (+21 %) ja tuoreet kirjolohituotteet (+30 %).
– Kirjoloheen panostaminen on meiltä tietoinen valikoimapäätös, jolla kasvatetaan myös myymämme kalan kotimaisuusastetta. Tuomme tammikuussa myyntiin lisää Kotimaista-kirjolohituotteita. Ottaen huomioon, että erityisesti nuorilla ikäryhmillä kalan ostaminen painottuu helppoihin valmiisiin ratkaisuihin, on sushi osaltaan onnistunut houkuttelemaan uusia sukupolvia kalan pariin uudella tavalla. Sushin myyntivolyymi on suorastaan huikeassa kasvussa edelleen, vaikka se on kasvanut jo vuosia, Backström kertoo.
Kaiken kaikkiaan myös lihaa sisältävä sekaruokavalio pitää pintansa broilerin ja jauhelihan korostuessa lihaostoksissa. Lihatuotteiden kasvipohjaisten vaihtoehtojen kasvu on tasaantunut. Pitkän aikavälin edelleen jatkuvassa kasvussa (+17 % viidessä vuodessa) sen sijaan ovat palkokasvit eri muodoissaan (sis. tofu). Vielä suuremmassa kasvussa on kasvipohjaisten juomien myyntivolyymi, joka on kasvanut viidessä vuodessa 52 prosenttia. Kasvipohjaiset juomat ohittivat piimän osuuden juomien myynnissä jo vuonna 2021.
Ruokakaupan juomaosastot uudistuivat 10. kesäkuuta, kun lakimuutos salli maksimissaan 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynnin ruokakaupoissa. S-ryhmä toi myyntiin kattavan valikoiman uusia juomia, joista lähes 200 oli täysin uutena tuotekategoriana viinejä tai muita rypäletuotteita. Asiakkaat ovat löytäneet nämä hyvin ja jopa viidennes S-ryhmän asiakkaista on kokeillut uusia tuotteita – lähes puolet on myös palannut ostamaan niitä uudelleen.
– Myyntidatastamme näemme, että näiden tuotteiden ostotilanteissa ostoskorista löytyy samalla monipuolisesti ruoanlaittotuotteita. Korostuvia tuotteita ovat vihannekset, hedelmät ja juurekset, lihatuotteet, maitotaloustuotteet, leivät ja mausteaineet. Uuden valikoiman saatavuuden merkitys korostuu paikkakunnilla, joissa on vähemmän palveluita ja pitkä matka erikoisliikkeeseen, toteaa Backström.
Kokonaiskuvassa olut pitää paikkansa ostetuimpana alkoholijuomana. Juomakategoriassa viiden vuoden tarkastelujaksolla alkoholijuomien volyymi on laskussa (-4 %), kun taas alkoholittomien panimotuotteiden volyymi vahvassa kasvussa (+66 %).
Lähdeviitteet: S-ryhmän myyntidata ja asiakastutkimukset
Kuva: Ronnie Hole
29.11.2024 | Paikallisia uutisia
27.11.2024 | Tästä ilmoitimme