29.11.2023
”Kerää ja skannaa on meidän arkea”
Valovuorien perhe – Kirsi, Teemu, Miisa ja Miska – käyvät Prisma Joensuussa lähes joka viikko tekemässä suuremmat ostokset. Ostoksilla Prismassa he ovat käyttäneet Kerää ja skannaa -palvelua marraskuusta 2022 lähtien.
— Ensimmäisellä kerralla oltiin vähän ihmeissään, että mikäs juttu tämä nyt on, koska ei oltu edes kuultu siitä etukäteen. Siinä ihmetellessä nähtiin muiden sitä jo käyttävän ja päätettiin itsekin kokeilla, Kirsi kertoo.
— Kerää ja skannaa on nyt meidän arkea. Käytämme sitä aina, Teemu jatkaa.
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) on maakunnan ensimmäinen vähittäiskaupan toimija, joka otti Kerää ja skannaa -palvelun käyttöön. Palvelu on suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille, ja sitä voi hyödyntää vain S-Etukorttia käyttämällä. Palvelun saa käyttöönsä, kun näyttää myymälän sisäänkäynnin luona olevan kalusteen lukijalle S-Etukorttia. Ensimmäisellä kerralla hyväksytään käyttöehdot, seuraavilla pelkkä S-Etukortin vilautus vapauttaa käsiskannerin. Tuotteet skannataan painamalla skannerin näytön alla olevaa näppäintä ja kohdistamalla skannerin päässä oleva lukija tuotteen viivakoodiin.
— Meidän perheemme skannaaja on tietenkin 7-vuotias Miisa, joka huolehtii, että jokainen tuote skannataan ennen laittamista ostoskassiin. Minä ja Teemu seuraamme ostoslistaa, että kaikki tarvittava tulee ostettua. Miska-vauva keskittyy nukkumiseen, ihmettelyyn, äänen avaamiseen tai kuolakuplien puhalteluun kauppareissuilla, nauraa Kirsi.
”Myö ei tykätä jonottaa”
Ostoskäynnin päätteeksi skanneri palautetaan itsepalvelukassoilta löytyvään telineeseen ja suoritetaan ostosten maksu.
— Kerää ja skannaa on kätevä ja se vähentää työvaiheita ostosreissulla. Se nopeuttaa ostosreissuja nimenomaan kassalla, jonne mennessä ostokset ovat jo valmiiksi pakattuja. Maksamisen jälkeen pääsee suoraan lähtemään, kuvailee Teemu.
— Lisäksi itsepalvelukassoille on harvoin jonoa. Vaikka muut suomalaiset saattavatkin tykätä jonottamisesta, niin myö ei tykätä. Siksi tämä on juuri meille sopiva konsepti, alleviivaa Kirsi.
Osana palvelun laadun varmistamista Kerää ja skannaa -palveluun kuuluu asiakkaiden tuotteiden osittainen ja kokonainen uusintaskannaus. Uusintaskannauksessa myyjä skannaa joko kaikki tai osan asiakkaan jo skannaamista ja keräämistä tuotteista. Jokainen palvelua käyttävä asiakas pääsee uusintaskannattavaksi jossakin vaiheessa palvelua. Mille uusintaskannaus tuntuu rehellisestä suomalaisesta?
— Ensin tuli hämmennys, että enhän vain ole unohtanut skannata jotain tuotetta, vaikka niin ei ole käynyt. Ymmärrämme täysin, että tuollaisia tarkastuksia on tehtävä, Kirsi kommentoi.
— Alkuun satunnaisskannauksia tuli meidänkin kohdalle jonkin verran. Nyt niitä niitä on ollut vähemmän, Teemu jatkaa.
Pullonkaulaan lisää tilaa
Valovuoret kehuvat Kerää ja skannaa -palvelua, sen helppoutta, kätevyyttä ja nopeutta. Voisiko palvelua vielä jotenkin kehittää?
— Jätämme auton yleensä parkkihalliin. Sieltä tullessa S-parturi-kampaamon vierestä sisäänkäynti on lähimpänä ja siitä me yleensä aina kuljetaan sisään. Kun me tullaan kahden aikuisen ja kahden lapsen, ostoskärrin ja rattaiden kokoonpanolla ja jäädään ottamaan skanneria, niin kohta onkin jo jono perässä, kun muut eivät mahdu kulkemaan ohi, pohtii Teemu.
— Se on kieltämättä vähän ahdas ja sellainen pullonkaula. Siihen jos saisi lisää tilaa niin se olisi yhtä sujuva kuin infon kohdalla oleva piste, komppaa Kirsi.
Prisma Joensuussa Valovuorien palautteesta otettiin heti koppia.
— Siirsimme jo parturin päädyn Kerää ja skannaa -latausseinää hieman, jotta ruuhkaa ei syntyisi. Palaute oli hyvä ja konkreettinen, kiittelee palvelupäällikkö Janette Vepsäläinen.
Hyöty tulee keskittämisen kautta
Kirsi ja Teemu Valovuori ovat pitkän linjan asiakasomistajia. Kirsi ollut PKO:n asiakasomistaja jo parikymmentä vuotta ja Teemu vain hieman vähemmän aikaa.
— Edesmennyt äitini houkutteli minut mukaan asiakasomistajaksi. Myöhemmin äitini sai Teemunkin houkuteltua, sillä meidän molempien kannattaa olla asiakasomistajia. Ja nykyään on jotenkin ajanhenkeä, että on S-Etukortti, kertoo Kirsi.
— Minulla ei ole kovin suuria tunteita asiakasomistajuudesta. Se eli S-Etukortti vain on olemassa ja käytän sitä, Teemu pohtii asiakasomistajuuttaan.
Asiakasomistajuus tuo etua: bonusta kuukausittaisista ostoksista, tankkausbonusta, maksutapaetua, korkoa osuudelle, ylijäämänpalautusta, tuote-, palvelu ja tapahtumaetuja, Yhteishyvä-lehti…
— Mielestäni asiakasomistajana saa etua ja hyötyjä, kun ostokset, hotellit, palvelut, polttoaineet ja hankinnat keskittää. Keskittämällä bonuksia saa takaisin mukavasti. Sitä ei aina huomaakaan, kun niitä kertyy. En seuraa S-tiliä aktiivisesti, ja on iloinen yllätys, kuinka paljon sinne ajan saatossa kertyykään bonusta. Oikeastaan teen sen tietoisesti, koska haluan sen olevan eräänlainen yllätystili. Vaihtuvat S-mobiiliedut ovat olleet mukava lisä, Kirsi kommentoi.
”PKO:lla on kilpailukykyiset hinnat”
PKO on asiakkaidensa omistama yritys, jonka tehtävänä on tuottaa kilpailukykyisiä etuja ja palveluja asiakasomistajille. Omistajapohja koostuu yli 106 000 pohjoiskarjalaisesta, joihin Valovuoretkin kuuluvat. Mitä mieltä Valovuoret ovat omistamastaan yrityksestä?
— Olen todella huono perehtymään mihinkään arvoihin eli PKO:n arvot eivät ole minulle tuttuja. Yhteistä hyvää on kyllä tullut vastaan, toteaa Kirsi.
Yhteistä hyvää onkin PKO:n yksi arvoista – toinen on kilpailukyky. PKO, on asiakkaidensa omistama yritys, jonka tehtävänä on tuottaa kilpailukykyisiä etuja ja palveluja asiakasomistajille.
— Kyllä PKO:n myymälöissä on ihan kilpailukykyiset hinnat. Ja pakkohan sitä nykypäivänä on ollakin, toteaa Kirsi.
18.05.2021 | Blogit | Yhteistä hyvää
02.10.2024 | Blogit
29.11.2023 | Asiakastarinat