13.02.2025
Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) rakennuttama S-market Repokallio, Hesburger-ravintola sekä ympärivuorokautisesti auki olevat autopesu ja polttonestejakelu ovat harjakorkeudessa.
Työt ovat aikataulussaan ja palvelut ovat asiakkaiden käytössä tulevana kesänä Joensuussa osoitteessa Käkisalmenkatu 33. Hesburger Repokallio on samaa kiinteistöä S-marketin kanssa ja siihen tulee parikymmentä asiakaspaikkaa, kesäksi terassi sekä helposti ajettava autokaista kahdella palveluluukulla nopeuttamaan drive-in-palvelua.
Uusi ABC Carwash -autopesu on avoinna ympäri vuorokauden. Kohteeseen rakennettava autonpesujärjestelmien pesuvesien puhdistukseen tuleva biologinen vedenkierrätys on tiettävästi ensimmäinen laatuaan Joensuussa. Käytettävästä pesuvedestä puhdistetaan noin 98 prosenttia ja loppu määrä joko haihtuu ilmaan tai kulkeutuu ajoneuvon mukana ulos hallista. Järjestelmän toimintaperiaate on, että vesi virtaa erotinjärjestelmien kautta bioreaktoreihin, jossa bakteerit syövät pesuvedestä esimerkiksi pesuaineet ja öljyjäämät. Tämän jälkeen vesi vielä pumpataan suodatinjärjestelmän läpi. Autonpesukoneet ottavat veden koontisäiliöstä. Järjestelmän tarkoitus on tehdä autojen pesemisestä ekologisempaa vähentämällä tuoreen veden kulutusta. Autonpesuun koneet käyttävät keskimäärin kierrätettyä vettä 85 prosenttia pesun vesimäärästä.
– Padelhallin rakennuttaminen oli lähtölaukaus omistamamme entisen Destian varikon tontin kehittämiselle. Alueen palvelutarjonta kehittyy merkittävästi sillä S-marketin ja Hesburgerin lisäksi rakennamme tontille ABC Carwash -autopesun sekä polttonesteen jakelun. Kyseinen osoite kehittyy myös jatkossa. Yhteistyössä kaupungin kanssa tontille ollaan kaavoittamassa rakennuspaikka kahdelle rakennuksella, joissa voi olla pääosin asuinhuoneistoja sekä palveluasumista. Tämän hankkeen aikataulu täsmentyy kaavoitusprosessin edetessä, Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) toimitusjohtaja Juha Kivelä sanoo.
– Hesburgerilla ei ole ollut tällä puolen kaupunkia ravintolaa, joten näemme tässä kokonaisuudessa hyvän mahdollisuuden tavoittaa uusia asiakkaita etenkin autokaistan ansiosta. Autoilija voi napata Hesburgerin herkut kätevästi mukaan, vaikka ostosreissun päätteeksi, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti kommentoi.
Rakennuksen havainnekuvia.
– Uusi S-market Repokallio, Hesburger sekä autopesu lämpeävät kokonaan maalämmöllä. Lämmitysjärjestelmää hyödynnetään kesällä kiinteistön viilentämiseen. Kylmemmällä kaudella myymälän lauhdelämpö otetaan talteen ja sitä hyödynnetään sekä lämmityksessä että kiinteistön lämpimän käyttöveden lämmittämisessä. Kesäkaudella kiinteistön lämmitystarve on talvikautta vähäisempi. Silloin lauhdelämpö varastoidaan maalämpökaivoihin, josta se otetaan taas talven lämmityskaudella hyötykäyttöön. Myymälän kylmälaitteissa käytetään tekniikkaa, joka täyttää jo nyt EU:n F-kaasuasetuksen ympäristövaatimukset. F-kaasuasetus tulee voimaan vuonna 2030. S-market Repokallioon rakennetaan myös aurinkovoimala. Myymälän katolle tulee 100 kilowattinen aurinkovoimala, jonka 230 aurinkopaneelilla tuotetaan yksikön koko vuoden energiantarpeesta noin 12 prosenttia, kiinteistöjohtaja Jani Lehikoinen sanoo.
– S-market Repokallion myyntipinta-ala on yli 1 000 m2, joten se on samaa kokoluokkaa kuin esimerkiksi S-market Jukolanportti. Uuden myymälän valmistumisen jälkeen PKO:lla on yhteensä 35 S-marketia, vähittäiskaupan toimialajohtaja Henrik Härkönen sanoo.
S-marketin, autopesun, polttonesteenjakelun sekä Hesburger-ravintolan sisältävän rakennusinvestoinnin kokonaisarvo on noin 7,4 miljoonaa euroa, jonka työllisyysvaikutus paikallisille rakennusalan ammattilaisille on noin 125,8 henkilötyövuotta. Kun palvelut avautuvat, PKO:n liiketoimintoihin työllistyy noin 20 uutta henkilöä.
20.02.2025 | Tästä ilmoitimme
19.02.2025 | Paikallisia uutisia
19.02.2025 | Paikallisia uutisia