S-ryhmä suosii suomalaisia hedelmiä ja vihanneksia tarjonnassaan, koska asiakkaat haluavat ostaa niitä vuosi vuodelta enemmän. Suomessa tuotetut hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa S-ryhmän lähiruokastrategiaa, jossa osuuskaupat hankkivat osan tuotteista yhteisesti ja osan paikallisesti.
Toisin kuin MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi tiedotteessaan lausuu, S-ryhmä pyrkii lisäämään suomalaisten hedelmien ja vihannesten kysyntää ja tarjontaa. Kun toimitusketjua suoristetaan, paikallinen tuote on tuoreempana kuluttajien saatavilla.
– Muutamme toimintaamme siten, että yhä useammalla paikallisella tuotteella on mahdollisuus päästä kaupan hyllylle, S-ryhmän hankintajohtaja Jari Simolin kertoo.
S-ryhmän hankintamallia uudistamalla haetaan parempaa tuoreutta ja kasvavaa menekkiä. Tarkoitus on lisätä erityisesti paikallisten tuotteiden menekkiä. Pienten tuottajien tuotteiden kierrättäminen kaupan keskitetyn logistiikan kautta ei ole kustannusten ja laadun kannalta järkevää.
– Menekin edistämiseksi olemme hakeneet uusia ja parempia toimintatapoja. Pienten tuottajien tuotteet toimitetaan joko suoraan myymälöihin tai ne yhdistetään osaksi tuottajayhteenliittymien suurempia toimituseriä. Muutoksella pyrimme parantamaan 26 tuottajan toimintaedellytyksiä, Jari Simolin kertoo.
Simolin ja S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu hämmästelevät MTK:n Antti Sahin tämänpäiväistä tiedotetta ja sen perusteettomia väitteitä.
– Vain yhdessä tekemällä voimme saavuttaa parempia lopputuloksia suomalaisessa ruokaketjussa. Tuntuu siltä, että MTK:n tarkoitus on saada aikaan enemmänkin vastakkainasettelua kuin aitoa yhteistyötä elintarvikeketjussa. Tässäkään kysymyksessä he eivät ole olleet meihin lainkaan yhteydessä, Alarotu sanoo.
Kuluttajat ovat kiinnostuneita siitä, mistä ruoka tulee ja mikä on tuotteiden alkuperä. S-ryhmä kertoo ensimmäisenä suomalaisena toimijana omien merkkiensä tuotteiden pääraaka-aineen alkuperämaan. Tällä hetkellä merkintä on 80 prosentissa pakkauksissa.
– Olemme saaneet pääraaka-aineen alkuperämaan merkitsemisestä hyvää palautetta ja haastammekin suomalaisten tuottajien omistaman elintarviketeollisuuden tekemään saman, Alarotu toteaa.