Mene Etusivulle
Mene Etusivulle
1.12.2025

UUTINEN

Itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet

S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus. Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.
Usein juhlapyhien tarjoiluihin tykätään panostaa ja laittaa erityistä ajatusta. Moni kuluttaja suosii mielellään juhlan hetkellä tavanomaista enemmän myös kotimaisia tuotteita ja tämä näkyy myös itsenäisyyspäivän valmisteluissa. Viime vuonna S-ryhmän ruokakaupoissa kotimaisten tuotteiden myynti nousi itsenäisyyspäivän alla 50 prosenttia tavanomaiseen kauppapäivään verrattuna, taustoittaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
S-ryhmän myymästä ruoasta vuositasolla lähes 80 % on kotimaassa valmistettua.
Myös suosittu Kotimaista-tuotesarjamme kasvattaa kysyntäänsä entisestään kohti itsenäisyyspäivää. Viime vuonna Kotimaista-tuotteiden myynti kasvoi itsenäisyyspäivän alla yli 60 prosenttia tavanomaiseen myyntipäivään nähden.
Kotimaista-tuotteet tulevat suomalaiselta elintarviketeollisuudelta, ja niiden kriteerinä on kolminkertainen kotimaisuus: tuotteet valmistetaan Suomessa, raaka-aineet ovat kotimaisia Hyvää Suomesta - tai Sirkkalehti-kriteerien mukaisesti ja tuotteet myydään suomalaisten omistamassa kaupassa. Kotimaista-tuotesarjaan kuuluu nykyään jo lähes 600 tuotetta.

Perinteisyys pitää pintansa modernien makujen rinnalla

Monet suomalaiset kunnioittavat itsenäisyyspäivää perinteisillä mauilla ja raaka-aineilla. Kala, liha ja peruna sekä makeat leivonnaiset ja limppu kuuluvat päivän alla monen ostoslistoille. Tosin erojakin eri kuluttajaryhmien väliltä löytyy: yli 65-vuotiaat ostavat kalaa ja lihaa selvästi enemmän kuin alle 35-vuotiaat, joiden ostoksissa korostuvat puolestaan enemmän esimerkiksi erilaiset sipsit, pizzat, kastikkeet, pastat, riisi ja texmex-tuotteet.
Nuoremmilla itsenäisyyspäivän herkuttelussa korostuvat modernimmat maut, joista on helppoa nauttia isommallakin porukalla ystävien tai perheen kesken. Vanhemmat ikäryhmät pitäytyvät sitten perinteisemmissä ratkaisuissa. Karjalan- ja naudanpaisti ovat edelleen suosittuja juhlaruokia, mutta nykyään kaikkea ei enää tarvitse tehdä itse – entistä useammin kuluttajat hakevat ruokatorilta myös valmiita makuja helpottamaan juhlapäivän valmisteluja, Backström toteaa.
Lisätietoja: Hans Backström S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja puh. 010 768 1520 hans.backstrom@sok.fi

KATEGORIAT

  • S-ryhmä
  • Market