Usein juhlapyhien tarjoiluihin tykätään panostaa ja laittaa erityistä ajatusta. Moni kuluttaja suosii mielellään juhlan hetkellä tavanomaista enemmän myös kotimaisia tuotteita ja tämä näkyy myös itsenäisyyspäivän valmisteluissa. Viime vuonna S-ryhmän ruokakaupoissa kotimaisten tuotteiden myynti nousi itsenäisyyspäivän alla 50 prosenttia tavanomaiseen kauppapäivään verrattuna, taustoittaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
S-ryhmän myymästä ruoasta vuositasolla lähes 80 % on kotimaassa valmistettua. Myös suosittu Kotimaista-tuotesarjamme kasvattaa kysyntäänsä entisestään kohti itsenäisyyspäivää. Viime vuonna Kotimaista-tuotteiden myynti kasvoi itsenäisyyspäivän alla yli 60 prosenttia tavanomaiseen myyntipäivään nähden.
Kotimaista-tuotteet tulevat suomalaiselta elintarviketeollisuudelta, ja niiden kriteerinä on kolminkertainen kotimaisuus: tuotteet valmistetaan Suomessa, raaka-aineet ovat kotimaisia Hyvää Suomesta - tai Sirkkalehti-kriteerien mukaisesti ja tuotteet myydään suomalaisten omistamassa kaupassa. Kotimaista-tuotesarjaan kuuluu nykyään jo lähes 600 tuotetta. Perinteisyys pitää pintansa modernien makujen rinnalla
Monet suomalaiset kunnioittavat itsenäisyyspäivää perinteisillä mauilla ja raaka-aineilla. Kala, liha ja peruna sekä makeat leivonnaiset ja limppu kuuluvat päivän alla monen ostoslistoille. Tosin erojakin eri kuluttajaryhmien väliltä löytyy: yli 65-vuotiaat ostavat kalaa ja lihaa selvästi enemmän kuin alle 35-vuotiaat, joiden ostoksissa korostuvat puolestaan enemmän esimerkiksi erilaiset sipsit, pizzat, kastikkeet, pastat, riisi ja texmex-tuotteet. Nuoremmilla itsenäisyyspäivän herkuttelussa korostuvat modernimmat maut, joista on helppoa nauttia isommallakin porukalla ystävien tai perheen kesken. Vanhemmat ikäryhmät pitäytyvät sitten perinteisemmissä ratkaisuissa. Karjalan- ja naudanpaisti ovat edelleen suosittuja juhlaruokia, mutta nykyään kaikkea ei enää tarvitse tehdä itse – entistä useammin kuluttajat hakevat ruokatorilta myös valmiita makuja helpottamaan juhlapäivän valmisteluja, Backström toteaa.
Lisätietoja: Hans Backström S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja puh. 010 768 1520 hans.backstrom@sok.fi