Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Suurin osa sähköautoilijoista lataa autoaan kotona (85 %). Julkisista latauspaikoista liikenneasemat (81 %) sekä kaupat ja kauppakeskukset (73 %) ovat suosituimpia. Kotona lataus tapahtuu mieluiten yöllä, julkisilla latausasemilla päivällä. ABC-lataus on tunnistanut kasvavan tarpeen myös ilta- ja yöaikaiselle lataukselle etenkin markettien yhteydessä olevilla latausasemilla. ”Olemme tuoneet osalle market-asemiamme yöhinnan, joka on voimassa lähtökohtaisesti klo 20.00–07.00 välisenä aikana aloitetuissa latauksissa. Muutoksella haluamme mahdollistaa latauksen edulliseen hintaan yön yli myös niille, joille se ei ole mahdollista kotona”, sanoo ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta.
Latauksen aikana kauppaan, kahville ja ravintolaan
Jopa 70 prosenttia kyselyyn vastanneista valitsee latauspisteen sillä perusteella, että sen yhteydessä on myös muita palveluita. Latauksen aikana suosituimmat aktiviteetit ovat kaupassa käynti (70 %), kahvin juonti (61 %) sekä ravintolassa syöminen (61 %). ”Tässä kehityssuunta on ollut selvä: palveluita halutaan ja niiden toivotaan olevan yhä monipuolisempia. Ihmiset haluavat käyttää latausajan mahdollisimman hyvin hyödyksi, ja siksi alan toimijoiden on hyvä panostaa palveluihin.” ABC-latausasemat ovat siellä, missä asiakkaat liikkuvat ja viettävät aikaa, kuten ABC-asemien, S-market-, Prisma-, Sale- ja Alepa-myymälöiden sekä Sokos Hotellien yhteydessä.
Toiveena yhä enemmän nopeaa latausta
Lisääntyvä tarve pikalatauspisteille käy kyselyssä selväksi. Kyselyn mukaan 66 prosenttia vastaajista haluaa ladata auton täyteen yhdellä pysähdyksellä pitkillä matkoilla, ja 71 prosenttia on valmis odottamaan latausta maksimissaan tunnin ajan. ”ABC-latauksen verkostoa on kehitetty viime aikoina nostamalla latausasemien kokonaistehoja ja lisäämällä erityisesti tehokkaiden latauspisteiden määrää. Pian osalle asemistamme tulee laitteita, joiden latausteho on jopa 500 kW.” Kyselyn avoimissa vastauksissa nousi esiin myös muita toiveita latauksen palveluntarjoajille. Asemille toivotaan lisää muun muassa korttimaksupäätteitä, näkyvämpää hinnoittelua, peräkärryllisille sopivia paikkoja ja selkeitä ohjeita jonotustilanteisiin. Noin puolet vastaajista on kokenut haasteet latauksen aloittamisessa tai sovellusten toimivuudessa ärsyttävimpinä ongelmina, joita latausasemilla on joskus tullut vastaan. ”Kaikenlaiset viivytykset tien päällä ymmärrettävästi harmittavat. Jos lataaja kohtaa haasteen asemallamme, niin ABC-latauksen asiakaspalvelu auttaa kellon ympäri. Usein häiriöt ehditään korjata etäyhteydellä ennen kuin muut asiakkaat kohtaavat saman ongelman.”
ABC-lataus kotimaisten latauspalveluiden ykkönen
EPSI Ratingin tuoreen toimialatutkimuksen mukaan ABC-lataus on kotimaisten lataustoimijoiden kärjessä asiakastyytyväisyydessä tänäkin vuonna. Asiakastyytyväisyys on noussut edellisvuodesta, ja on nyt erittäin tyytyväisten asiakkaiden tasolla. ”Lämmin kiitos kaikille lataajille luottamuksesta – voimme luvata, että jatkamme Suomen suurimman teholatausverkoston kehitystyötä entistäkin paremman latauskokemuksen puolesta.” Lisäksi ABC-lataus on tänä vuonna ehdolla Suomen Strategisen Johtamisen Seuran Vuoden Strategiateko -tunnustuksen saajaksi.
Nämä kuusi asiaa vaikuttavat eniten julkisen latauspisteen valintaan:
Latauspisteen sijainti oman ajoreitin varrella (84 % vastaajista)
Muut palvelut latauspisteen yhteydessä (esim. wc, kahvila, ravintola, kauppa) (70 %)
Omaan tarpeeseeni riittävän suuri latausteho (65 %)
Latauspisteitä on saatavilla useampi kuin yksi (60 %)
Mahdollisuus tarkastaa latauspisteen saatavuustilanne etukäteen (55 %)
Hinta (51 %)
Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa syksyllä 2025. Kyselyn kohderyhmänä olivat sähköautoilevat asiakasomistajatalouksien jäsenet (viimeisen kolmen kuukauden aikana autoaan ladanneet). Vastaajien kokonaismäärä oli 3040. Heistä reilu neljäsosa oli naisia ja loput miehiä.