S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 2 649 miljoonaa euroa, jossa oli muutosta viime vuoteen -0,7 prosenttia.
S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi viime vuoden alkukuukausina poikkeuksellisen hyvin, mutta tämän vuoden alussa myyntiä painoivat pääsiäisen sijoittuminen maaliskuun sijasta huhtikuulle sekä Pietarissa toimintansa lopettaneet isot Prisma-toimipaikat. Kasvua saatiin kuitenkin ruuan verkkokaupassa, jossa myynti koheni alkuvuonna lähes 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
− Erityinen ilonaiheemme on matkailu- ja ravitsemiskaupan hyvä myynninkehitys. Viime vuonna vahvaa tulosta tehneet hotellit ja ravintolat ovat jatkaneet alkuvuonna kasvavilla myynneillä. Luottamus toimialan tulevaisuuteen on myös vankka, sillä S-ryhmässä on meneillään iso hotellien investointiohjelma. Tämän ja tulevan vuoden aikana valmistuu useita mittavia uudistuksia tai kokonaan uusia hotelleja, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
Myös S-ryhmän digipanostukset ovat jatkuneet alkuvuonna. Merkittävin lanseeraus on yhä kattavammin asiakkaita palveleva, uusi S-mobiili, jonka lisäksi useista muista mobiilisovelluksista otettiin käyttöön uusia versioita. Yksi tänä vuonna kehittyvistä ja laajentuvista sovelluksista on ABC-mobiili. Mobiilimaksamisen osuus onkin kasvanut ABC-ketjussa sekä autopesujen että tankkauksen osalta koko alkuvuoden ajan. Maksutapoihin tuo vaihtoehtoja myös alkuvuoden aikana lähes kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin laajentunut MobilePay.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2019
Liiketoiminta-alue
|
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)
|
Muutos tilanteeseen
1–3/2018 (%)
|
Marketkauppa*
|
1 870,7
|
-1,3
|
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
|
381,6
|
+0,4
|
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*
|
189,2
|
+3,1
|
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
|
67,6
|
-5,5
|
Muut
|
139,9
|
+3,1
|
S-ryhmä yhteensä
|
2 648,8
|
-0,7
|
*Luku sisältää myynnit Venäjällä ja Virossa.