16.12.2022
Sokoksella tehdään päivittäin konkreettisia tekoja, jotka tukevat kestävää kehitystä. Vastuullinen tyyli ja kauneus kuuluvat kaikille, ja ne toteutuvat mietityn valikoiman ja ammattitaitoisen palvelun kautta.
Vastuullisuusasiat ovat entistä enemmän asiakkaiden mielessä ja hyvä niin, toteaa myyntipäällikkö Anna-Liisa Kortelainen Joensuun Sokoksesta.
– Ostopäätöksiin ja valintoihin vaikuttavat tuotteen valmistusmaa, materiaali ja käyttömahdollisuudet. Kotimaisuutta ja laadukkuutta arvostetaan, minkä lisäksi tuotteen yhdisteltävyys omiin jo olemassa oleviin vaatteisiin on monelle tärkeää, hän sanoo.
Sokoksella ostopäätöksiä voi tehdä turvallisin mielin. Vastuullisuuteen liittyvät useat näkökulmat lähtien tuotteen alkuperästä, materiaaleista ja raaka-aineista tuotantoon ja valmistukseen sekä itse loppukäyttöön on tarkkaan mietitty.
– Vastuullisuus tarkoittaa meille sitä, että tuotteemme ovat pitkäikäisiä, laadukkaita ja monikäyttöisiä. Arvostamme järkevää kuluttamista. Osaavat myyjämme auttavat oikeanlaisten tuotteiden valinnassa, käytössä ja huoltamisessa, Anna-Liisa muistuttaa.
Kosmetiikkavalintoja tehdessään asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia tuotteiden raaka-aineista.
– Osa asiakkaista on jo todella tietoisia tuotteiden ainesosista. Esimerkiksi sulfaatittomien shampoiden lisääntyminen hyllyillämme kertoo muutoksesta, Anna-Liisa kertoo.
Sokoksen kosmetiikan valikoimissa suomalaiset merkit, ennen muuta Lumene mutta myös Sokoksen ja Emotionin oma yksinmyyntimerkki We Care Icon, ovat näkyvästi esillä. Myös luonnonkosmetiikkaa kysytään tänä päivänä yhä enemmän, ja sen valikoima onkin laajentunut merkittävästi.
We Care Icon -kosmetiikkasarja on eettisen kosmetiikan edelläkävijä, jonka kehitystyötä ohjaavat luonnonsuojelu ja arjen ekoteot. Tiivistä yhteistyötä on tehty WWF Suomen kanssa, jonka kautta on lahjoitettu luonnonsuojelutyöhön yli 140 000 euroa.
– 95 prosenttia sarjan tuotteista on vegaanisia, eikä niiden valmistuksessa koskaan käytetä eläinkokeita. Ympäristökuormitusta vähentää se, että tuotteissa ei käytetä pahvisia tuplapakkauksia ja tuotteet ovat aina kierrätettäviä, Anna-Liisa Kortelainen kertoo.
Sokoksen vastuullisuuslupauksessa todetaan, että tyyli ja kauneus kuuluvat kaikille. Tyylejä on kuitenkin monenlaisia; siksi valikoimia kehitetään erilaiset asiakasryhmät ja monimuotoisuus huomioiden. Ja jotta vastuullista tyyliä ja kauneutta voidaan tarjota myös huomisen kuluttajille, ympäristöasioiden huomioiminen tuotannosta logistiikkaan ja kierrättämiseen on entistä tärkeämpää.
– Meille Joensuun Sokokseen voi esimerkiksi tuoda vanhentuneet kynsilakat. Kynsilakka on vaarallista jätettä, jonka me hävitämme vastuullisesti, Anna-Liisa vinkkaa.
Vanhat käytöstä poistetut tekstiilit voit palauttaa PKO:n myymälöiden vaatekeräyspisteisiin, jotka sijaitsevat Rinki-ekopisteiden yhteydessä. Vaatekeräyspisteistä tekstiilit lajitellaan uudelleen käyttöön ja kierrätykseen. Pieni osa niistä menee energiantuotantoon.
Yhä useampi kuluttaja tekee niin vaate- kuin kosmetiikkaostoksensa tänä päivänä verkkokaupassa. Sokos kehittää parhaillaan omaa verkkokauppaansa niin, että asiakkaan on entistä helpompi löytää omien mieltymystensä mukaiset vastuulliset tuotteet.
– Vegaaniset tuotteet, allergeenit, kotimaisuus, luomu jne. Kun verkossa olevaa tuotetietoa rikastetaan, valintojen tekeminen helpottuu. Ja kun kuluttaja tekee oikeaan osuvia ostoksia, tuotepalautusten määrä vähenee ja verkko-ostosten hiilijalanjälki pienenee, Anna-Liisa toteaa.
23.12.2024 | Nimitysuutisia | PKO
23.12.2024 | Paikallisia uutisia | Tapahtumat
20.12.2024 | Tästä ilmoitimme