Huippuluokan ammattitaitoa Pohjois-Karjalasta Lyoniin


WorldSkills-kilpailussa ratkotaan maailmanmestaruudet noin 50 lajissa, jotka edustavat ammatillisen koulutuksen aloja.

01.08.2024

Original Sokos Hotel Kimmelin vastaanottovirkailija Selina Pippuri lähtee edustamaan Suomea ammattitaidon MM-kilpailuihin. Suomi on osallistunut kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin vuodesta 1989 ja saavuttanut kilpailuissa yli 140 mitalia.

Suomen maajoukkue osallistuu vuorovuosin EuroSkills- ja WorldSkills-kilpailuun. Tänä vuonna Pohjois-Karjalaa Suomen maajoukkueessa edustava Selina matkaa syyskuussa kilpailemaan lajissa 56 Hotel Reception (hotellin vastaanotto) Lyoniin, Ranskaan.

”WorldSkills24-kilpailumatkani ja lajini valmennus alkoi karsintojen kautta. Olen aiemmin kilpaillut Taitaja SM finaaleissa sekä viime vuonna EuroSkills23-kilpailussa. Siitä alkoi matkani kohti hotellin vastaanoton ammattilaista ja koska viime vuoden kisoista jäi sen verran hampaankoloon, päätin hakea WorldSkills24-karsintoihin, joiden jälkeen valmennukseni alkoi”, Selina kertoo kilpailun kulusta.

 

Valmennusta experteiltä ja työelämästä

WorldSkills-kilpailussa ratkotaan maailmanmestaruudet noin 50 lajissa, jotka edustavat ammatillisen koulutuksen aloja. Suurimmassa osassa lajeista kilpailijat voivat täyttää kilpailuvuonna korkeintaan 22 vuotta. Kilpailijoilla on tukenaan SkillsFinlandin kehittämä valmennusjärjestelmä.

”Opiskelin Riverialla itseni vastaanottovirkailijaksi ja työskentelin samaan aikaan Break Sokos Hotel Kolilla. Valmistaudun kilpailuun valmennustiimin kanssa, johon kuuluu lajin expertti eli päävalmentaja, lajipäällikkö ja huippuvalmentaja. Lisäksi valmennuksessa on isona osana työelämän tuki, jonka saan työpaikaltani Original Sokos Hotel Kimmelistä”, Selina kuvailee valmennusjärjestelmää.

”Kilpailutehtäviä harjoitellaan paljon käytännössä opettajien ja muiden kilpailijoiden kanssa. Minun lajissani on usein hankalaa ymmärtää kuinka sitä voi treenata, kun laji on niin sanotusti aineeton. Harjoittelemme erilaisia hotellin vastaanoton asiakaspalvelutilanteita näyttelemällä niitä läpi ja alkuvuodesta teimme myös vierailuja muun muassa Helsingin viiden tähden hotelleihin, joista sain paljon tietoa hotellien toiminnasta ja laadukkaan asiakaspalvelun toteuttamisesta”.

 

Hotellin vastaanottovirkailijan työ haastaa ja palkitsee

Vuonna 2021 täysin uusittu Original Sokos Hotel Kimmel tarjoaa loistavat puitteet WorldSkills24-kilpailuun valmistautumiseen. Kaupunki- ja tapahtumahotellina Kimmel on monen bisnes- ja lomamatkaajan tukikohta, joten monipuolisia asiakaskohtaamisia riittää.

”Selina on lähtenyt rohkeasti ja ennakkoluulottomasti mukaan kilpailemaan maailman parhaimpien joukossa. Hänellä on aitoa halua kehittyä työssään ja on ollut upeaa saada sparrata häntä erilaisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Koko Kimmelin tiimi on Selinan tukena ja ylpeä työkaveristaan,” kuvailee Kimmelin vastaanoton palveluvastaavana työskennellyt Original Sokos Hotel Vaakunan hotellipäällikkö Sanna Jaatinen.

”Kaiken kaikkiaan on upeaa, että Selinalla on mahdollisuus tuoda meidän pohjoiskarjalaista iloamme ja vieraanvaraisuutta esille myös kansainvälisesti”, Jaatinen jatkaa.

Vastaanottovirkailijan työnkuva on laaja ja monipuolinen. Asiakaspalvelun lisäksi on paljon itsenäistä työtä kuten varausten tekemistä, hotellin kävijämäärien- ja käyttöasteen seurantaa sekä päivittäisten rutiinien hoitamista.

”Hankalimpia tilanteita työssä on, kun asiakkaan vierailu ei ole mennyt täysin toivotusti. Tällöin tarvitaan hyviä kommunikaatiotaitoja sekä ongelmanratkaisukykyä, jotta asiakas lopulta on vierailuun tyytyväinen. Myös useiden asiakastilanteiden hoitaminen samanaikaisesti vaatii paineensietokykyä ja kiireiset päivät ovatkin olleet loistavaa treeniä kilpailua ajatellen”, Selina kuvailee työn haasteita.

”Parasta on, kun omalla työpanoksellaan voi aidosti vaikuttaa siihen, että asiakkaan vierailu on ollut täysi kymppi. Koen onnistumista työssäni, kun olen voinut olla hyödyksi asiakkaalle pienessä tai isossakin pulmassa tai voin auttaa työkaveria tiukassa tilanteessa”, Selina jatkaa.

 

Työn monipuolisuus haastaa sopivasti

”Parasta vastaanottovirkailijan työssä on ehdottomasti asiakaspalvelu ja asiakkaiden onnellistaminen! Työ on myös todella monipuolista, eikä mikään päivä ei ole samanlainen. Työ haastaa minua sopivasti, joudun välillä käyttämään erityisesti luovuutta ja etsimään ratkaisuja monenlaisiin tilanteisiin”, Selina kertoo työnkuvastaan.

Viime vuonna EuroSkills23-kilpailussa Pohjois-Karjalaa edusti kolme nuorta osaajaa, tänä vuonna Selina on ainut maakuntamme edustaja, joten joko jännitys kasvaa kilpailun lähestyessä?

”Jännittää kyllä! Olen aina ollut kova jännittäjä ja ajattelin, että kun kisakokemusta tulee lisää, se helpottaisi. Kuitenkin jännittää tällä kertaa ihan yhtä lailla, usein tärkeitä asioita jännittää”, Selina kuvailee tunnelmiaan.

PKO onnittelee Selinaa kilpailupaikasta ja toivotamme menestystä sekä uusia upeita kokemuksia maakuntamme nuorelle ammattilaiselle!

 

PKO:sta on jokaisen hyvä ponnistaa

PKO:ssa kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa omiin työtehtäviinsä, kehittää omaa ammattitaitoaan ja edistää uraansa haluamaansa suuntaan.

”Työnantajana PKO:sta on helppo pitää, sillä koen, että työntekijöistä pidetään hyvää huolta. Apua ja palveluja on käytettävissä erilaisiin tarpeisiin ja työpaikallani puhutaan paljon yksilöllisestä, omasta vaikutuksesta yritykseen ja sen toimintaan. Jokaista kannustetaan ja kiitetään työstä. Tämä saa työntekijän tuntemaan, että jokainen meistä on tärkeä osa kokonaisuutta, jokaisen oma työnjälki on arvokasta ja työntekijästä aidosti välitetään”, Selina kertoo kokemuksestaan PKO:laisena.

Henkilöstötyössä tähdätään aina siihen, että PKO on halutuin, arvostetuin ja osaavin palvelualan työnantaja Pohjois-Karjalassa. Valtakunnallisessa Vastuullinen kesäduuni -tutkimuksessa PKO on jo usean vuoden ajan valittu maakunnan vastuullisimmaksi kesätyöpaikaksi.

”Monimuotoinen ja suvaitsevainen työyhteisö on meille tärkeä arvo. Tarjoamme kesätyökokemuksen monelle sellaiselle nuorelle, jolle se ei muuten olisi mahdollista. Kesäksi 2024 PKO palkkasi 1200 nuorta, joista 150 on erityisnuoria avustajineen”, kertoo PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä.

 

PKO on tutkitusti suuryritysten sarjassa Suomen innostavin työpaikka

”Panostamme jatkuvasti siihen, että jokainen meistä PKOlaisista voi kokea työnsä merkitykselliseksi sekä kokea ylpeyttä työnantajastaan. Meitä on yli 1600, ja olemme maakunnan suurin yksityinen työnantaja. Tyytyväinen työyhteisö on menestyksen tae.”, kertoo PKO:n henkilöstöjohtaja Mika-Jussi Mononen.

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa kartoittaa henkilöstön kokemuksia työstä ja työnantajasta vuosittain työyhteisö- eli TYT-tutkimuksella. 95 prosenttia PKOlaisista vastasi kyselyyn. Tutkimuksessa käytetty TYT-indeksi on PKO:lla 80 pistettä, mikä on yli 10 pistettä Suomen yleisnormin yläpuolella. PKO:n tuloksissa sitoutumis-, johtamis-, suorityskyky ja omistautuneisuusindeksin tulokset ovat vertailuaineistoon nähden erittäin korkealla tasolla. PKO on haluttu työnantaja ja 92 prosenttia työntekijöistä on valmis suosittelemaan PKO:ta hyvänä työnantajana.

Lisätietoja WorldSkills-kilpailusta>>

 

Selina Pippuri edustaa Suomen maajoukkuessa WorldSkills24-kilpailussa syyskuussa.