Suomalaisten varautuminen kuluvaan talveen on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen erityisesti pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prisma Joensuussa positiivisena myyntipiikkinä näkyy luistimien ja muiden jääurheilutarvikkeiden myynti, nyt kun ulkojäät ovat monin paikoin kunnossa.
Prisman käyttötavaramyynnissä useissa marras-joulukuussa perinteisesti hyvin myyneissä kategorioissa laahataan nyt jäljessä ja vaikuttaa siltä, että moni suomalainen on jättänyt talveen varautumisen selvästi aiempia vuosia myöhemmäksi.
Ilmiö on läpileikkaava ja koskee muun muassa niin lämmintä pukeutumista (pitkien alusvaatteiden myynti -25 % viime vuoteen verrattuna), kuin esimerkiksi talvisin kuivaa sisäilmaa helpottamaan hankittavia ilmankostuttimiakin (-10 %).
– Lauhan talven aikana lämmintä vaatetusta ei osteta enää ennakkoon, vaan vasta kun sille on oikeasti tarvetta. Maltilliset pakkaset ovat houkutelleet talviurheiluvälineostoksille ja erityisesti jääurheilutarvikkeiden myynti on nyt selkeästi nousussa. Hiihtovälineiden kauppaa piristää kunnon lumisateet, joiden myötä hiihtoladutkin paranevat, kertoo Prisma Joensuun prismajohtaja Olli Kontiainen.
Prisman myyntidatan perusteella yhä useampi suomalainen on alkutalven aikana uskonut pärjäävänsä välikausituotteilla pitkälle talveen. Prismoissa esimerkiksi softshell-takkeja ja lasten haalareita on myyty 30 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna. Samoin naisten villakangastakeissa myynti on kasvanut peräti 60 prosenttia. Kerrospukeutumisessa merinovilla on edelleen tärkeässä roolissa, mutta myös pehmeät fleecetuotteet ovat kasvattaneet kysyntäänsä.