Prisma, ABC, S-Pankki, Sokos Hotellit sekä S-ryhmä ovat kaikki oman toimialansa ykkösiä tuoreessa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, joka kartoittaa kuluttajien vastuullisuusmielikuvia. S-ryhmä ketjubrändeineen pärjäsi tutkimuksessa jälleen hienosti.
10.03.2025
Kun suomalaisilta kysytään, kotimaisista brändeistä alojensa vastuullisimpien kärkikymmenikköön yltävät S-ryhmä (3. sija), Prisma (8. sija) sekä S-market (9. sija). S-ryhmä koetaan alansa vastuullisimmaksi kuluttajatuotteiden parissa toimivaksi brändiksi ja Prisma ruokakauppojen ykköseksi. S-Pankki, Sokos Hotellit ja ABC miellettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan.
”Asiakkaidensa omistamassa osuuskaupassa suomalaisten kuluttajien antama tunnustus tuntuu erityisen hyvältä. Vastuullisuusohjelmamme yksi kivijaloista on asiakkaidemme auttaminen kohti kestävämpää arkea, kuten kukkarolle, terveydelle ja ympäristölle fiksua syömistä, kestävää kuluttamista ja vähäpäästöisempää autoilua”, kertoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
”Mielikuvamittareissa pärjääminen kertoo, että suomalaiskuluttajat tunnistavat arjen vastuullisuustekojamme. Mittaamme jatkuvasti myös suoriutumista vastuullisuustyössämme. Vastuullisuustyö perustuu aina aitoihin tekoihin, joita me tinkimättömästi jatkamme yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjumme kanssa.”
Marketkaupan vastuullisuustyön ytimessä on pysyvästi edullisen ostoskorin mahdollistaminen ja vastuullisen hankinnan kehittäminen. Tavoitteellinen työ hävikinhallinnan eteen ja esimerkiksi hävikkihevin myynti ovat tuoneet hyviä tuloksia. Kasvisten kulutukseen kannustetaan monin tavoin. Esimerkiksi satokausiajattelulla eli sesongissa olevien kasvisten korostamisella ja Alle euron hevit -myyntikonseptilla on onnistuttu lisäämään kasvisten kulutuksen määrää. Myymälöissä on tehty kattavia energiaremontteja, uudistettu kylmälaitteita ja valaistusta ympäristöystävällisemmäksi sekä asennettu omia aurinkopaneeleja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.
ABC on rakentanut muutamassa vuodessa koko maan kattavan sähköautojen latausverkoston. Viime vuoden lopussa ABC-latausasemia oli yli 350 ja niissä yhteensä noin 2300 latauspistettä. Suomen suurin teholatausverkosto on satsannut viime aikoina uusien asemien avausten rinnalla erityisesti tehonnostoihin ja asemien laajennuksiin. Sähkölatausverkoston rakentaminen on ABC:n merkittävimpiä vastuullisuustekoja.
Suomalaiset kokevat Sokos Hotellit jälleen vastuullisimmaksi hotelliketjubrändiksi. Sokos Hotelleissa on tehty pitkäjänteistä vastuullisuustyötä ja paikallista yhteistyötä lähialueen hyväksi. Erityistä huomiota viime aikoina on kiinnitetty esimerkiksi hotellin lähistöllä tuotettujen paikallisten makujen tarjoamiseen. Kaikilla auki olevilla Sokos Hotelleilla on Green Key-sertifikaatti. Break Sokos Hotellien osalta konkreettisena tekona on kasvisten ja kasvipohjaisten tuotteiden määrän kasvattaminen aamiaisella.
S-Pankki on pysynyt pankkibrändien sarjassa ykkösenä jo kolmetoista vuotta peräkkäin. S-Pankki toteutti vuoden 2024 lopussa yhden Suomen suurimmista pankkialan integraatioista, kun Handelsbankenin kanssa tehty liiketoimintakauppa saatiin päätökseen. Kaupan myötä S-Pankki kasvoi Suomen neljänneksi suurimmaksi henkilöasiakaspankiksi. Paremman arjen kumppanina S-Pankki tarjoaa S-ryhmän asiakasomistajille maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut, kilpailukykyisesti hinnoitellut lainat sekä esimerkiksi mahdollisuuden aloittaa säästäminen ja sijoittaminen matalalla kynnyksellä.
Tuhannet suomalaiskuluttajat arvioivat Suomen suurimpia tuotemerkkejä eri toimialoilta. Sustainable Brand Index -selvitys on Euroopan suurin riippumaton vastuullisuusmielikuviin keskittyvä bränditutkimus, joka on toteutettu Suomessa vuosittain jo vuodesta 2013. Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkinaosuuden, liikevaihdon ja brändin tunnettuuden perusteella. Yritykset eivät itse valitse kyselyyn osallistumista tai siitä pois jäämistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään trendejä ja vastuullisen kuluttamisen ajureita.
Lue lisää Sustainable Brand Index -tutkimuksesta ja toteutuksesta: Sustainable Brand Index Finland
Lue lisää S-ryhmän vastuullisuudesta s-ryhma.fi:stä
10.03.2025 | Paikallisia uutisia
10.03.2025 | S-ryhmä | Vastuullisuus
06.03.2025 | Tästä ilmoitimme