25.02.2015
Osuuskaupalle lisää omistajia, myyntiä ja henkilöstöä.
Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) toimitusjohtaja Juha Kivelä luonnehtii vuoden 2014 tuloslukuja suhdanteeseen nähden kohtuullisen hyviksi.
PKO:n viime vuoden verollinen myynti oli 377,6 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 2,8 prosenttia eli 10,1 miljoonaa euroa vuoteen 2013 verrattuna.
PKO:n liiketoiminnan tulos oli viime vuonna 13,8 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2013 oli 12,7 miljoonaa euroa. Merkittävä tekijä tulosparannuksessa on investoiminen henkilöstön työhyvinvointiin ja työkyvyn johtamiseen. Oma terveyspalveluyhtiö (PK Terveys) on nostanut henkilökunnan työterveyspalvelut uudelle tasolle. Vaikka henkilökunnalle tarjottujen hoitojen laajuus on kasvanut samalla kun henkilöstömäärä on noussut, työterveyskuluissa on vuodessa saatu aikaan miljoonan euron säästö.
Suurimmat säästöt tulevat siitä, että pitkittyneet sairauspoissaolot on saatu lyhenemään, ennakoiva toiminta on vähentänyt sairauspoissaolojen syntyä ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on selvästi laskenut.
PKO:n henkilöstön työtyytyväisyys ylittää tilastollisesti merkitsevästi suomalaisyritysten henkilöstöjen tavanomaisen tason (PKO 74,7 Suomen yleisnormi 64,6).
Bonus ennätystasolla
Vuoden 2014 lopussa PKO:n omistajina oli 70 002 yksityistä taloutta. Toimialueen talouksista kahdeksan kymmenestä (79,0) on osuuskunnan omistajia. Vuoden aikana liittyi 4 501 uutta jäsentä. Omistajamäärän nettolisäys oli 2 870, eli omistajien määrä kasvoi 4,4 prosentilla. PKO:n asiakasomistajat saivat Bonuksia yhteensä 11,6 miljoonaa euroa.
Omistajat saivat ostoistaan rahaa takaisin keskimäärin 258 euroa taloutta kohti, mikä on Suomen alueosuuskaupoista eniten.
83,6 miljoonaa euroa maakuntaan
PKO:n perustehtävä on tuottaa omistajilleen kilpailukykyisiä palveluja ja etuja sekä edistää maakunnan elinvoimaisuutta. Osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti kaikki PKO:n palveluihin käytetyt eurot palautuvat toimialueelle. Osuuskunnan koko toiminnan tulos ohjataan muun muassa investointeihin, palveluja käyttävien asiakasomistajien palkitsemiseen sekä henkilöstöstä huolehtimiseen. Omalle toimialueelle jäävät myös verot 2,1 miljoonaa euroa sekä palkat ja palkkiot, joita PKO maksoi vuonna 2014 yhteensä 26,8 miljoonaa euroa. Kun tähän lisätään PKO:n investoinnit (8,2 milj. €), ostot omasta maakunnasta (26,3 milj. €), asiakasomistajien saamat edut (17,7 milj. €) sekä yhteiskuntavastuun kautta mm. lukuisille urheilu-, kulttuuri ja järjestöalan toimijoille annettu tuki (0,7 milj. €), PKO:n toiminnan hyödyt omaan maakuntaan olivat yhteensä 81,8 miljoonaa euroa.
Nuorten työllistämisestä ei tingitä
PKO on maakunnan suurin palvelualan työnantaja, ja koko henkilökunta on tulospalkkauksen piirissä. Vuoden 2014 lopussa PKO työllisti 1 142 henkilöä, mikä on 18 henkilöä enemmän kuin edellisen vuoden lopussa (2013 luku oli 1 124). PKO on 10 kunnan ja kaupungin alueella myös välillisesti merkittävä työllistäjä. PKO:n investoinnit olivat viime vuonna 8,2 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa VTT:n tekemän tutkimuksen mukaan työllisyysvaikutuksena noin 139 henkilötyövuotta.
Osuuskauppa on myös merkittävä nuorten työllistäjä.
Harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja voi hakea 8.3. asti, ja ohjeet löytyvät netistä osoitteessa www.pko.fi.
Palveluiden kehittäminen jatkuu
– Päivittäistavarakaupassa tavoitteenamme on kustannustehokkaalla toiminnalla tarjota omistajillemme paikkakunnittain ja myymäläkokoluokittain aina alueen edullisin ruokakori. Lisäksi kannamme vastuuta ruokahuollosta ja palveluista eri puolilla maakuntaa, emmekä keskity toimimaan vain kaikkein tiheimmin asutuilla seuduilla. Viime vuonna teimme merkittäviä perusparannuksia esimerkiksi Polvijärven S-marketiin, Kivelä sanoo.
Aina edullisen ostoskorin tarjoamisessa PKO on ollut S-ryhmässä etujoukoissa, ja se työ jatkuu.
– Meillä on ollut Prismassa käytössä valtakunnan ketjuhinnoittelua terävämpi hinnoittelu jo vuoden 2014 alkupuolelta. Tämä on ollut mahdollista omaa toimintaa tehostamalla, ja saadun hyödyn olemme siirtäneet omistajiemme eduksi suoraan tuotteiden hintoihin. Osuuskunnalle on luonteenomaista, että emme tavoittele yritykselle maksimaalista tuottoa, vaan maksimaalista hyötyä omistajillemme, Kivelä toteaa.
Vaikka investoinneissa painopiste on siirtymässä uusien yksiköiden rakentamisesta olemassa olevien toimipaikkojen kehittämiseen, on tänä vuonna luvassa myös uusia avauksia.
Lisätietoja toimitusjohtaja Juha Kivelä, p. 010 762 2026, juha.kivela@sok.fi
PKO:n tilinpäätöstiedot ja vuosi 2014 lukuina:
Vuoden 2014 uudet toimipaikat ja merkittävimmät muutokset:
Vuoden 2015 näkymät
Yleisen talouden kehityksen heikosta näkymästä huolimatta PKO:n liiketoimintojen näkymät vuodelle 2015 ovat vuotta 2014 positiivisemmat. PKO-konsernin myynnin arvioidaan verkoston kehityksen ja jäsenmäärän kasvun myötä kasvavan vuodesta 2014. Myös toiminnan tuloksen arvioidaan nousevan vuodesta 2014.
Vähittäiskaupan kehittämisen painopisteenä 2015 tulee olemaan hintakilpailukyvyn varmistaminen ja päivittäistavarakaupan verkoston kehittäminen. Joensuuhun Karsikkoon avataan uusi S-market ja verkoston ylläpitoinvestointeja jatketaan.
Vuosi 2015 on maakunnassa poikkeuksellisen vilkas tapahtumavuosi, joten matkailu- ja ravitsemiskaupassa vuoden 2015 odotetaan olevan myynnillisesti ja tuloksellisesti vuotta 2014 parempi. Palveluliiketoiminnoissa kehittämistä jatketaan niin kuluttaja-asiakkaille tarjottavissa terveyspalveluissa kuin työterveydessä. Parturi-kampaamopuolta vahvistetaan, ja hautaus- ja kukkakaupassa on uusia palveluavauksia tulossa, joten odotukset myynnin kehitykselle ovat vahvat.
Lisätietoja toimitusjohtaja Juha Kivelä, p. 010 76 22026, juha.kivela@sok.fi
13.01.2025 | Paikallisia uutisia
13.01.2025 | Tästä ilmoitimme
10.01.2025 | S-ryhmä