Auttamisrohkeutta ja ensiaputaitoja


14.05.2013

Punaisen Ristin viikkoa vietettiin viime viikolla myös useissa S-ryhmän toimipisteissä. Helsingin Itäkeskuksen Prismassa esiteltiin SPR:n toimintaa ja opastettiin, miten hätätilanteissa tulee toimia.

Itäkeskuksen Prismassa käy hiljaisempinakin päivinä yli 4000 asiakasta. Arkisten ostoshetkien lomassa on hyvä muistuttaa toimintaohjeista elämän yllättävämmissäkin tilanteissa. Siksi Prisma lähti tänäkin vuonna mukaan Punaisen Ristin viikkoon yhteistyössä SPR:n kanssa.

– Meistä on hienoa, että voimme auttaa SPR:ää tekemään tärkeää työtään tutuksi isojen asiakasvirtojemme keskellä. Uskomme myös, että tämä on asiakkaillekin mukava tapahtuma, Itäkeskuksen Prismajohtaja Riitta Hänninen kertoo.

Punaisen Ristin viikon tavoitteena on opettaa ensiavun perustaitoja sekä rohkaista auttamaan hädässä olevia. Viikko näkyi taitoratoineen Prismojen lisäksi useissa S-marketeissa sekä ABC-asemissa ympäri Suomen. Tänä vuonna tapahtumissa keskityttiin erityisesti senioreihin.

Apua saa pyytää

Itäkeskuksen Prismassa pääsi SPR:n vapaaehtoisten opastuksella muun muassa kokoamaan varoituskolmiota sekä kertaamaan toimintaohjeita tajuttoman henkilön auttamisessa. Itseään tulee myös muistaa auttaa.

– Suomalaisilla on usein tapana vähätellä vaivojaan. On kuitenkin tärkeä muistaa, että apua voi pyytää heti, kun sitä kokee tarvitsevansa. Esimerkiksi äkillinen kova rintakipu voi olla sydänperäistä. Tällöin pitää asettua lepoon, pysyä rauhallisena ja soittaa hätänumeroon. Naapurille tai omaisille voi soittaa vaikka sen jälkeen, mutta 112 on ensimmäinen numero. Yksinasuvan on hyvä myös apua odotellessaan varmistaa, ettei ovi ole takalukossa, Punaisen Ristin Itä-Helsingin osaston puheenjohtaja Nina Seeck muistuttaa.

Kokemus tuo rohkeutta

SPR järjestää säännöllisesti ensiapukursseja, joissa saa elvytystaitojen lisäksi myös auttamisrohkeutta. Kun oikea tekniikka on iskostunut lukuisilla harjoituskerroilla selkäytimeen, on tosi paikan tullen helpompi ryhtyä toimeen. Auttamista ei kuitenkaan koskaan tarvitse arastella.

– Väärin ei voi auttaa. Usein jo sillä on suuri merkitys, että on hädässä olevan ihmisen luona turvallisesti läsnä ja rauhoittelemassa sairaanhoitohenkilökuntaa odotellessa. Vaikka mitään muuta ei uskaltaisi tai osaisi tehdä, aina voi soittaa 112:een, Seeck neuvoo.

Itäkeskuksen Prismassakin on toisinaan tapahtunut pikku haavereita, kolhiintumisia sekä heikotuskohtauksia. Henkilökuntaa onkin koulutettu ensiaputaidoissa.