Esteetön hotelli toivottaa kaikki asiakkaat tervetulleiksi


16.05.2019

S-ryhmän hotelliketjuissa, Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu Hotelleissa, kehitetään parhaillaan entistä esteettömämpiä hotelleja. Hotelleissa on tehty esteettömyyskartoitukset, joilla on selvitetty tilojen tämänhetkistä toimivuutta liikkumis- ja toimintaesteisille henkilöille. Tavoitteena on luoda mahdollisimman saavutettavia hotelliympäristöjä moninaisille asiakasryhmille. Kehitysvinkkejä toivotaan myös asiakkailta, sillä kokemus on osoittanut, että parhaat toimenpide-ehdotukset tulevat suoraan hotellivierailta.

Hotelliketjujen esteettömyystyöskentely on osa osa S-ryhmän vastuullisuusohjelman toimeenpanoa. Sokos Hotellit ja Radisson Blu Hotellit toimivat S-ryhmässä edelläkävijöinä entistä esteettömämmän asiointiympäristön kehittämisessä, sillä matkailualalla esteettömien tilojen tarve edustaa jo valtavirtaa. Esteettömiä palveluita tarvitsevien ryhmä on todella moninainen näkövammaisista liikuntaesteisiin ja lapsiperheistä vanhuksiin. Pelkästään EU:n vammaiskorttiin oikeutettuja henkilöitä on Suomessa noin 300 000. Hyvät, esteettömät tilat tarjoavat myös uutta liiketaloudellista potentiaalia hotelli- ja ravintolayrityksille.

Entistä esteettömämmän hotelliympäristön työstämisessä SOK Matkailu- ja ravitsemistoimialan ketjuohjaus käytti apuna vammaisjärjestöjen asiantuntijoita sekä Avaavan esteettömyyskonsultteja.

Hotellien henkilökunta kartoitti – paras palaute tulee asiakkailta

Esteettömyyskartoitus tehtiin hotelleissa itsearviointina 10-kohtaisen asiakaspolkukriteeristön mukaan. Kartoituksessa tarkasteltiin hotelliasiakkaan vierailua kokonaisuudessaan aina varaamisesta uloskirjautumiseen. Hotellien henkilökunta perehtyi muun muassa opasteisiin, hotellihuoneiden varusteluun, sujuvaan kulkemiseen sekä näkö- ja kuuloympäristöön.

Mitä kartoituksessa selvisi Original Sokos Hotel Presidentin osalta, hotellinjohtaja Hannele Laurila?  

”Meillä esteettömyyteen liittyvät perusasiat saatiin hyvin ajan tasalle hotellin 2018 valmistuneessa uudistuksessa. Esteettömyyskartoituksessa tuli kuitenkin esiin kehityskohteita, joita emme olleet osanneet ajatella”, Laurila toteaa.  ”Esimerkiksi ovisilmät ovat edelleen pyörätuolilla liikkuville liian korkealla. Monet ongelmakohdat olemme saaneet kuntoon pienillä korjausliikkeillä, muun muassa hankkimalla uusia apuvälineitä. Puiseen vastaanottotiskiin asennettiin kauniit tapit, joiden varaan kainalosauvat tai kävelykepin voi laskea. Sisäänkäynnin punainen matto sijoitettiin uudelleen niin, että sen suunta ohjaa näkövammaisia vastaanottoa kohti. Kartoitus oli todella hyödyllinen mutta parhaat vinkit meille ovat kuitenkin tulleet asiakaspalautteiden kautta.”

Mikä on tilanne Sokos Hotelleissa ketjutasolla, konseptipäällikkö Janina Nurmela SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta?

”Hotelleissamme perusasiat ovat hyvin hoidossa. Esteettömissä hotellihuoneissa on pääosin mitoitusten mukaiset kylpyhuoneet, kynnyksettömät ovet ja apuvälineitä tarjolla. Kartoituksissa tuli esiin monia, melko pienillä muutoksilla korjattavia asioita, joilla kuitenkin

on iso merkitys asiakkaan hotellikokemukseen. Epäkohtia voidaan korjata viestinnällä, kuulosilmukoilla, kalusteiden paikkaa vaihtamalla ja asiakaspalvelua kehittämällä. Suurimmat haasteet liittyvät tällä hetkellä osan käyttäjistä näkökulmasta katsottuna sähköiseen asiointiin ja opasteisiin”, Nurmela kertoo.

”Palvelun merkitys korostuu esteettömässä hotellikokemuksessa. Erityisryhmiin kuuluvien tarpeet ovat niin moninaiset, että on mahdotonta ennakoida kaikkea. Asiakaspalvelijan tulee kyetä ratkaisemaan jokainen palvelutilanne siten, että asiakkaamme tulevat huomioiduksi yksilöinä. Tähän tulemme jatkossa keskittymään entistä enemmän muun muassa henkilökuntaa valmentamalla.”

Kartoituksen jälkeen kehitystyö yhä esteettömämmän hotelliympäristön saavuttamiseksi jatkuu Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu Hotelleissa. Uudet standardit ovat valmiina vuoden 2019 loppuun mennessä.

”Nyt haluan kannustaa asiakkaitamme kertomaan aktiivisesti käyttäjäkokemuksistaan ja antamaan vinkkejä kehitystyöhömme”, Nurmela kehottaa. ”Palautetta voi antaa suoraan hotelleissa.”

 

Lisätietoja Sokos Hotellien vastuullisuustyöskentelystä »

Lisätietoja Sokos Hotellien Paras paikka elää -ohjelmasta »

Ympäristöministeriön uusi asetus rakennusten esteettömyydestä tuli voimaan vuoden 2018 alusta. Sen mukaan uusien hotellien hotellihuoneista 5 % on oltava esteettömiä huoneita. Pienissä boutique-hotellissa, jossa on vain muutamia huoneita, vähintään yhden hotellihuoneen on oltava esteetön.  Esteettömissä huoneissa on oltava aina normaalia väljempi wc- ja pesutila, ja puolet näistä wc- ja pesutiloista on varustettava apuvälineillä, kuten wc-istuinten käsituilla ja tukikaiteilla. Muut huoneet on tarvittaessa varustettava tällaisiksi. Hotellialalla ei Suomessa ole käytössä yhtenäisiä esteettömyys-standardeja.