Hämmentääkö koronaviruksen uhka? 7 yleisintä kysymystä kaupassakäynnistä


19.03.2020

Miten kaupoissa huolehditaan hygieniasta koronavirusaikana? Riittääkö hyllyissä tavara? Mitä riskiryhmäläisten olisi hyvä huomioida kaupankäynnin suhteen? Olemme koonneet tähän artikkeliin yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia siitä, miten olemme varautuneet omalta osaltamme COVID-19-koronaviruksen leviämiseen.

1. Riittääkö myymälöissä tavara?

Myymälöihimme tulee joka päivä lisää tavaraa, eikä syytä huoleen ole. Yksittäiset tuotealueet voivat olla kasvaneen kysynnän takia hetkellisesti loppu, mutta logistiikka toimii eikä tavaravirta ole katkeamassa.

2. Mitä asiakkaiden tulisi huomioida kaupassa käydessään?

Noudata aina hyvää käsihygieniaa. Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä.

Suojaa suusi ja nenäsi nenäliinalla tai hihalla aina kuin yskit tai aivastat. Pidä myös vähintään metrin väli muihin asiakkaisiin ja työntekijöihin.

3. Koska riskiryhmäläisen kannattaa käydä kaupassa?

Jos kauppareissulle on pakko lähteä itse, parhaita aikoja on aamun ensimmäinen aukiolotunti tai illan viimeinen aukiolotunti, sillä silloin myymälässä on vähiten muita asiakkaita.

Jos vain mahdollista, asiointiapua kannattaa pyytää ystäviltä, sukulaisilta tai naapureilta – pidetään huolta toisistamme, ja autetaan niitä, jotka avun tarpeessa ovat.


Joensuun seudulla fiksuin ratkaisu riskiryhmäläisille on ehdottomasti ruoan verkkokauppa, koska siinä ei synny kontaktia toisten ihmisten kanssa ja tartuntariski minimoidaan. Juuri nyt verkkokaupassa on ruuhkaa, joten tilaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Valitettavasti emme pysty tarjoamaan verkkokaupan mahdollistamaa ruuan nouto- tai kotiinkuljetuspalvelua kuin kanta-Joensuussa. Kuljetuspalvelun laajentamista ja kuljetuskaluston lisäämistä on suunniteltu, mutta tällä hetkellä meillä ei ole siihen soveltuvaa kalustoa eikä yhteistyökumppania.

4. Onko pakkaamattomina myytäviä hedelmiä ja vihanneksia turvallista syödä epidemia-aikana?

Henkilökunta huolehtii tehostetusti hevituotteiden hygieenisestä käsittelystä myymälöissä. Hedelmät ja vihannekset on kuitenkin hyvä huuhdella ennen käyttöä – ihan kuten normaalistikin.

5. Miten huolehditte siitä, että ostoskärryt ja -korit pysyvät siisteinä?

Myymälöissä olevia erilaisia kosketuspintoja kuten ostoskärryjä, hedelmävaakoja, pikakassoja ja maksupäätteitä puhdistetaan nyt tehostetusti. Omat kädet kannattaa kuitenkin pestä huolellisesti aina ennen kaupassakäyntiä ja sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä.

6. Olen sairas. Voinko tulla kauppaan? Voinko käyttää verkkokauppaa?

Kauppaan ei kannata tulla nyt pikkunuhassakaan. Ruoan verkkokauppamme Foodie.fi palvelee myös kotikaranteenissa olevia ja kotona sairastavia. Muistathan, että terveysviranomaisen määräämässä kotikaranteenissa kaupassa ei voi itse käydä. Mikäli et asu verkkokaupan toimitusalueella, suosittelemme turvautumista naapuriapuun.

7.  Verkkokaupassa on nyt ruuhkaa. Onko tilanteeseen tulossa helpotusta?

Pyrimme kaikin mahdollisin keinoin nostamaan toimitusten kapasiteettia. Oman tilauksia toimittavan myymälän tilannetta kannattaa seurata aktiivisesti, sillä uusia paikkoja toimituskalenteriin avautuu sitä mukaa, kun kapasiteetti kasvaa.