Hintakokeilu vähentää Alepan hävikkiä entisestään


08.09.2015

HOK-Elannon Alepa-ketju käynnisti kesällä kokeilun, jossa Alepoista on saanut 30 prosentin alennuksella merkityt tuotteet myymälän kahden viimeisen aukiolotunnin ajan peräti 60 prosentin alennuksella. Kokeilulla selvitetään, saisiko ruokahävikkiä vähennettyä uudenlaisella viime hetken alekäytännöllä.

Hävikki ei ole vain ruoan haaskausta vaan myös talouteen ja ympäristöön vaikuttava asia. Kaikilla ruokaketjun portailla on tärkeä tehtävä etsiä uusia ennakkoluulottomia ratkaisuja, jotta vielä syömäkelpoinen ruoka ei päätyisi jätteeksi.

Keskeistä S-ryhmän hävikinhallinnassa on ennuste- ja tilausjärjestelmien kehittäminen. Sataprosenttiseen onnistumiseen kysynnän ennakoinnissa ei kuitenkaan ikinä tulla pääsemään, joten myös muita keinoja tarvitaan.

– Jatkuvalla ennuste- ja tilausjärjestelmien parantamisella saadaan samanaikaisesti koko myymäläverkostossa realisoituvaa kehitystä aikaiseksi. Jos tuotteita on vanhenemassa, alennetaan hintaa 30 prosenttia. Tämä vähentää huomattavasti ja tehokkaasti hävikkiä. Jos sittenkin tuotteita vielä jää, ne välitetään hyväntekeväisyyteen tai muuhun hyötykäyttöön, sanoo marketkaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:sta.

Lisäalennuksia viimeisille tunneille

Alepan uudessa hintakokeilussa vanhenevia tuotteita myydään viime hetkellä 60 prosentin alennuksella alkuperäiseen hintaan nähden. Tämä alehinta on voimassa myymälän kahden viimeisen aukiolotunnin aikana klo 21–23.

– Käytäntöä pilotoitiin maalis-huhtikuussa 2015 kolmessa Alepassa. Kokemukset olivat rohkaisevia ja hinnanalennuskäytäntöä laajennettiin koko Alepa-ketjuun kesä-heinäkuun vaihteessa. Tämän lisäksi valtaosa Alepoista otti käyttöön myös paistopistetuotteiden ”loppuunmyynnin” samalla alennusprosentilla päivän päätteeksi, kertoo ryhmäpäällikkö Matti Markkula Alepa-ketjusta.

Toistaiseksi meneillään olevan kokeilun vaikutuksia hävikkiin seurataan tiiviisti HOK-Elannossa. Vaikka tähänastinen ajanjakso on lyhyt ja hävikkimäärissä on vaihtelua eri vuodenaikoina, ovat ensimmäiset havainnot rohkaisevia: tarjoustuotteilla on ollut hyvin kysyntää. Viime hetken alennuksilla on ollut positiivinen vaikutus alennettujen tuotteiden menekkiin.

– Kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Myös myymälässä ja verkkosivujen kautta saatu asiakaspalaute on ollut hyvin myönteistä. Tässä vaiheessa on selvää, että tätä alkujaan myymälähenkilökuntamme ideoinnista liikkeelle lähtenyttä kokeilua kannattaa ilman muuta jatkaa, Markkula toteaa.

Ostamalla ja syömällä vielä täysin kelvollisen alennustuotteen voi paitsi säästää myös tehdä ympäristöteon. Silloin kaikki ruoan kasvattamiseen, valmistamiseen ja kuljettamiseen käytetty energia, luonnonvarat ja vaiva on kannattanut. Parasta ennen -merkittyjä tuotteita voidaan käyttää vielä ajankohdan jälkeenkin.

Lue lisää S-ryhmän työstä ruokahävikin pienentämiseksi osoitteesta www.patarumpu.fi/tag/ruokahavikki