Kassakasvikset innostavat terveellisiin heräteostoksiin


03.10.2017

S-ryhmän ruokakauppojen kokeilu tuo naposteltavat kasvikset kassojen läheisyyteen. Tavoitteena on tehdä terveelliset välipalavalinnat entistä helpommiksi.

Nyt alkavassa kahden kuukauden mittaisessa kokeilussa on mukana neljä S-ryhmän ruokakauppaa: S-market Pohjois-Tapiola Espoosta, S-market Goodman Hämeenlinnasta sekä S-market Pendoliino ja Prisma Kaleva Tampereelta.
 
Idea kokeiluun tuli Kauppapuutarhaliitolta.
 
– Pohdimme vihannesviljelijöiden keskuudessa, kuinka suomalaiset saisi napsimaan terveellisiä vihanneksia nykyistä enemmän. Syntyi idea kassojen läheisyyteen sijoitettavista herättelevistä myyntipisteistä. Esitimme ajatuksen S-ryhmälle, ja idea lähtikin nopeasti etenemään. Toivomme, että tämä paitsi lisää kasvisten kulutusta, tuo lisämahdollisuuksia erityisesti suomalaisille kasvihuonevihanneksille, vaikkapa kirsikkatomaateille ja snack-kurkuille, kertoo toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitosta.
 
S-ryhmä tarttui ideaan innolla, koska se tukee kaupparyhmän tavoitteita terveellisemmän syömisen edistämisessä.
 
– Kesällä julkistetussa Ruokamanifestissa naulasimme muutaman selkeän tavoitteen: haluamme, että suomalaiset syövät nykyistä enemmän kasviksia, ja että etenkin lapsille suunnattuihin tuotteisiin saataisiin lisää terveellisiä vaihtoehtoja. Kassakasvikset vastaavat näistä molempiin. Odotamme mielenkiinnolla, miten asiakkaat ottavat kokeilun vastaan, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta toteaa.
 
Kassojen tuntumassa on tarjolla erilaisia kotimaisia napostelukasviksia miniporkkanoista tomaatteihin. Tarjontaa täydennetään hedelmäsekoituksilla ja marjoilla.  Valikoima ei ole kiveen kirjoitettu, ja esimerkiksi paikallisten viljelijöiden uusia tuoteideoita otetaan innolla vastaan.
 
–Kysyntä tämäntyyppisille vaihtoehdoille kasvaa, sillä samalta tuotteelta haetaan ratkaisua moneen tarpeeseen. Trendipuolella jatkuvassa nousussa ovat terveellisyys sekä nopeat ja helpot vaihtoehdot. Haemme näihin tarpeisiin lisää erityisesti kotimaisia tuotteita,  Antti Oksa kertoo.
 
Päätökset kokeilun laajentamisesta muihin kauppoihin tehdään testijakson päätyttyä.