Äänestä Tiina Bombalta Suomen parhaaksi asiakaspalvelijaksi


27.01.2022

Äänestä Tiina Bombalta Suomen parhaaksi asiakaspalvelijaksi

Onkohan tämä Pielisen kalaa? Tiedätkö, kuka on ollut kalastaja? Vastaukset tällaisiin kysymyksiin tulevat Tiina Pikkaraisen suusta kuin apteekin hyllyltä. Ruuan alkuperän, samoin kun sen valmistusprosessin tunteminen on osa ammattitaitoa, ja sitähän Tiinalta löytyy yli 40 vuoden kokemuksella.

Salin vuoropäällikkönä Break Sokos Hotel Bomban ravintola Trattoriassa työskentelevä Tiina Pikkarainen on ehdolla horeca-alan eli hotelli- ja ravintola-alan ammattilaisten omassa Oscar-gaalassa, jossa jaetaan vuosittain PRO-tunnuspalkintoja maamme parhaille alan osaajille 15 eri kategoriassa. Tiina on nyt edennyt kolmen finalistin joukkoon asiakaspalvelijoiden sarjassa.

– Jo tämä on suuri voitto! On mahtavaa, että mukana on pohjoiskarjalaista osaamista. Ylivoimaisesti suurin osa finalisteista on lähtöisin Etelä-Suomen tuhansista ravintoloista, toteaa hotellinjohtaja Sanna Tenhunen.

Sanna kehuu Tiinaa sydämelliseksi asiakaspalvelijaksi ja pidetyksi työkaveriksi.

–  Hän ottaa jokaisen asiakkaan vastaan pohjoiskarjalaisella vieraanvaraisuudella ja huomioi heidän yksikölliset tarpeensa. Hän on aina valmis auttamaan työkavereita ja ajattelee tiimin sekä liiketoiminnan parasta. Lisämyynnin tekijänä hän on erinomaisen taitava.

Asennetta ja ammattitaitoa
Tiina kokee, että pääsy finaaliin on kiitos hyvin tehdystä työstä. Erityisen arvokas tunnustus on siksi, että se tulee sisältäpäin alan ammattilaisilta; omilta kollegoilta, esimiehiltä ja yhteistyökumppaneilta.

–  Eräs asiakas lähetti minulle kauniin kirjeen, joka lämmittää sydäntä edelleen. Hän kirjoitti, että minulla on paljon hyvän asiakaspalvelijan ominaisuuksia. ”Olet mukava, olet läsnä ja osaat myydä tavalla, jota ei voi vastustaa”, kirjeessä luki. Paneudun jokaiseen kohtaamiseen sillä ajatuksella, että kyseessä on asiakkaalle ainutlaatuinen hetki. Yritän ennakoida ja huomioida hänen toiveensa ja olen tilanteissa aidosti oma itseni.

PRO-palkittavien tärkein valintakriteeri onkin juuri oikeanlainen asenne työhön. Lisäksi arvostetaan työtuloksia sekä itsensä kehittämistä. Tiina on hankkinut ammattitaitonsa tueksi monenlaista koulutusta alkaen Kuopion hotelli- ja ravintolakoulusta sekä Pohjois-Savon ammatti-instituutissa suoritetusta suurtalousesimiehen ammattitutkinnosta. Työn ohessa hän on opiskellut myös merkonomiksi ja lukenut harrastusmielessä kasvatustieteitä. Hän kehuu Pohjois-Karjalan Osuuskauppaa työnantajana

–  Osuuskauppa pitää omistaan huolen, saa kouluttautua ja pääsee halutessa uralla eteenpäin. Tätä työtä tehdään ihmisille ja ihmiset kiinnostavat minua. Tärkeää on kuitenkin myös ymmärtää niitä taloudellisia realiteetteja, joista kannattavuus ravintolatoiminnassa syntyy, Tiina sanoo.

 

Trattoria Pielisen vuoropäällikkö Tiina Pikkarainen on työskennellyt eri ravintoloissa kotiseudullaan Pohjois-Karjalassa keskeytyksettä vuodesta 1982 lähtien. Nurmeksen Bomballa hän on vaikuttanut jo vuodesta 2005. Vuoropäällikön työhön kuuluu tilausten tekoa, varausten ja työvoiman varmistelua, pöytien kattamista, asiakkaiden pöytiin ohjailua, juomien suosittelua, menun esittelyä ja asiakaspalvelua.

Horeca PRO 2022 -finalistit julkaistaan 27. tammikuuta ja heitä voi äänestää 10. helmikuuta asti. Voittajat julkistetaan 10.3. Helsingissä Messukeskuksessa järjestettävässä tilaisuudessa.

–  Eiköhän nyt äänestetä Pohjois-Karjalan tyttö Tiina voittoon. Samalla tuemme pohjoiskarjalaista osaamista sekä teemme tunnetuksi alueemme upeita matkailukohteita ja PKO:ta työpaikkana täynnä monia mahdollisuuksia, Sanna Tenhunen kannustaa.

Äänestä tästä