S-ryhmän ravintoloiden parhaimmisto on valittu – Vuoden juomaravintola on PKO:n Takatasku


26.03.2024

S-ryhmän ravintola-alan parhaimmistoa on palkittu vuosittain jo 2000-luvun alusta alkaen. Palkitsemiset ovat tärkeä osa S-ryhmän ravintoloiden palvelukulttuurin kehittämistä sekä huippuammattilaisten sekä erinomaisten tiimien esille nostamista. S-ryhmän ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Ketjuravintoloiden ohella palkittiin myös parhaat uniikki- ja franchisingravintolat. Vuoden 2023 ykkösravintolat ovat onnistuneet erinomaisesti asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydessä sekä tuloksenteossa. Vuoden 2023 parhaaksi juomaravintolaksi palkittiin Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) Takatasku.

Vuoden 2023 parhaaksi juomaravintolaksi palkittiin Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) Takatasku.

Takataskun työryhmä palkittiin myös paikallisesti

Takataskun työryhmä palkittiin lisäksi helmikuussa 2023 PKO:n vuoden työryhmäksi. Perusteluina palkinnolle oli erittäin sitoutunut työporukka, hyvät tulokset, vaikuttava sometoiminta erityisesti TikTokissa sekä PKO:n ravintoloiden paras asiakastyytyväisyys. Lisäksi Takataskun TYT- eli työyhteisötutkimuksen tulokset olivat huipputasoa.

”Meillä tehdään työtä rautaisella ammattitaidolla ja sydämellä! Töissä pidetään hauskaa ja hyvä fiilis välittyy myös tiskin toiselle puolelle. Osa asiakkaista tulee viihtymään meille meidän takiamme. Meillä myös palvellaan aina hieman yli odotusten. Työporukka on minulle toinen perhe,” kertoo Takataskun vuoropäällikkö Reeta Hakulinen.

”Meillä on ammattitaitoinen ja pilke silmäkulmassa oleva työporukka. Myö tiedetään mitä se työ on ja joustetaan tarvittaessa, että saadaan hommat hoidettua. Myö osataan myös arvostaa työkaveria. Pubin sisällä on koko elämän kirjo iloineen ja murheineen, asiakkaiden ikään ja sukupuoleen katsomatta. Kohtaamme asiakkaat sellaisina kuin he ovat,” sanoo ravintolatyöntekijä Sinikka Karttunen.

Asiakaskokemus ja -tyytyväisyys ovat painopisteitä

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla.

Tänä päivänä ravintolakäyntiin latautuu entistä suurempia odotuksia, ja siksi myös palvelun merkitys korostuu. Vierailun täytyy hyvän ruoan ohella tarjota puitteet iloiseen ja huolettomaan yhdessä oloon sekä hemmotelluksi tulemiseen.

S-ryhmän ravintoloiden suositteluhalukkuutta (NPS) mittaava tulos on kehittynyt positiiviseen suuntaan 10 vuotta peräjälkeen ja saavutti jälleen kiitettävän tason. Hyvän tuloksen taustalla on ammattitaitoinen henkilöstö, joka antaa panoksensa ja työskentelee erinomaisella tavalla asiakaspalvelun ja -kokemukseen eteen.

Asiakastyytyväisyyden ja suositteluhalukkuuden positiivinen kehittyminen on systemaattisen ja intohimoisen asiakaspalvelun ja -kokemuksen, tuotteiden ja palveluiden, johtamisen ja henkilöstökokemuksen sekä digitaalisuuden kehittämisen tulosta. Asiakkaat ovat tottuneet digitaalisiin palveluihin ja odottavat myös niiden tuomaa helppoutta. S-ryhmän ravintoloissa on viime aikoina pilotoitu ja otettu käyttöön muun muassa mobiilipalvelumalleja, jotka sujuvoittavat asiakkaiden asiointia ja helpottavat samalla henkilöstön työtä.

Ensiluokkaisen palvelun ohella konseptien ja fyysisten puitteiden on oltava vetovoimaisia ja vastattava nykyajan tarpeisiin. Toiminnan kehittämisen ohella S-ryhmä on vahvistanut ravintolaverkostoaan, ja viimeisen neljän vuoden aikana on uusittu tai avattu kokonaan uusia ravintoloita 202 kappaletta.

Himoitut henkilökohtaiset palkinnot

Tänä vuonna S-ryhmän ravintola-alalla jaettiin jo toistamiseen henkilökohtainen Vuoden palveluteko. Voittajaksi valikoitui sydämellinen teko, jossa Osuuskauppa KPO:n Pizza & Buffa -ravintola Vaasassa avattiin poikkeuksellisesti ennen varsinaista aukioloaikaa 3-vuotiaalle leukemiaa sairastavalle lapselle sekä hänen perheelleen. Lapsen suuri toive oli päästä ”vihreän kaupan ravintolaan” syömään, mutta infektioriski oli liian suuri yleisenä aukioloaikana. Ravintolassa järjestettiin ikimuistoinen yksityinen vierailu, joka loi lämmintä joulumieltä sekä perheelle että ravintolan koko henkilökunnalle.

Arvostetut S-Boss-titteli suuntasivat tänä vuonna pääkaupunkiseudulle ja vuoden S-Chef löytyi Iisalmelta.

”S-ryhmän ravintoloissa työskentelee upeita asiakaspalvelun ja -kohtaamisen ammattilaisia ja persoonia, jotka kohtaavat asiakkaat sekä työyhteisön jäsenet aidosti ja joilla jokaisella on merkittävä rooli onnistumisessamme.  Kiitos heille jokaiselle, intohimoinen työ ja sitoutuminen asiakastyytyväisyyden kehittämiseen näkyy tuloksissa. Erityiset kiitokset ja onnittelut huippuonnistujillemme, jotka inspiroivat meitä arjessa kohti yhä parempaa palvelua ja tuloksekasta liiketoimintaa. Yhteishenki ja tekemisen meininki on tarttuvaa ja välittää hyvää fiilistä myös asiakkaille”, kiittää S-ryhmän ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm.

Ravintoloissa nautitaan positiivisia kokemuksia

S-ryhmän ravintolat ovat selvinneet vaikeista ajoista hyvin, onnistuneet uudistumaan ja tarjoamaan asiakkaiden toivomia palveluita. Uudistamistyö tulee jatkumaan vuonna 2024 eri puolilla Suomea ja asiakaskokemukseen, asiakasomistajapalveluihin, digitaalisiin palveluihin sekä uusiin ja nykyisiin ravintolakonsepteihin tullaan panostamaan edelleen.

”Asiakkaiden tarpeet ovat monipuolistuneet, mutta halu nauttia ja saada positiivisia kokemuksia on yhtä. Tätä me haluamme vahvistaa monipuolisella tarjonnallamme, laadukkaalla ruoka- ja juomavalikoimallamme sekä ensiluokkaisella palvelulla ja tunnelmalla. Onnistumisen avaimena on se, että teemme tätä yhdessä”, Lindholm kiteyttää.

Ravintoloiden parhaimmistoa 2023

S-ryhmän ravintoloista palkittiin tuttuun tapaan paras ravintolapäällikkö S-Boss ja paras keittiöpäällikkö S-Chef. Jo toista kertaa jaettiin henkilökohtainen tunnustus vaikuttavimmasta palveluteosta.

  • Vuoden S-Boss (ravintolapäällikkö): Kirsi Rautio, Pizza&Buffa ja Presso Prisma Iisalmi, Osuuskauppa PeeÄssä
  • Vuoden S-Chef (keittiöpäällikkö): Nico Ajanti, Amarillo Flamingo Vantaa, Sokotel Oy
  • Vuoden vaikuttavin palveluteko: Tea Kujala (ravintolapäällikkö), Elina Luoma (apulaisravintolapäällikkö) ja Joonas Saarela (keittiöpäällikkö), Pizza & Buffa, Vaasa, Osuuskauppa KPO

Palkituissa ketju- ja uniikkiravintoloissa huipputason asiakaspalvelua

Ketjuravintoloiden ohella palkittiin nyt toistamiseen parhaat uniikki- ja franchisingravintolat. Vuoden 2023 ykkösravintolat ovat onnistuneet erinomaisesti asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydessä sekä tuloksenteossa:

  • Vuoden hotellien ruokaravintola: Frans & Rose, Kouvola, Osuuskauppa KSO
  • Vuoden kivijalkakahvila: Coffee House, Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
  • Vuoden VENN: VENN, Lappeenranta, Etelä-Karjalan Osuuskauppa
  • Vuoden Rosso: Rosso, Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
  • Vuoden Amarillo: Amarillo, Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
  • Vuoden juomaravintola: Takatasku, Joensuu, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa
  • Vuoden ravintolamaailma: Prisma ravintolamaailma, Kuopio, Osuuskauppa Peeässä
  • Vuoden franchising-ravintola: Hesburger Prisma Mikkola, Pori, Satakunnan Osuuskauppa

S-ryhmän ravintoloiden NPS eli suositteluaste nousi kiitettävälle tasolle jo vuonna 2020 ja huipputaso jatkuu edelleen. Vuoden 2023 suositelluimpina ravintoloina palkittiin:

  • Vuoden suositelluin ravintola (juoma-, ruoka- ja seurusteluravintolat): VENN, Lappeenranta, Etelä-Karjalan Osuuskauppa
  • Vuoden suositelluin ravintola (nopea syöminen ja kahvilat): Presso, Kerava, HOK-Elanto