Suomalaiset ostavat käsittämättömiä määriä kauhoja vuodessa – Prisman myyntidata paljastaa myös keittiötuotteen, joka revitään nyt hyllyistä kiihtyvällä tahdilla


06.10.2021

Prisman keittiövälineiden myynnistä selviää suomalaisten olevan kauhakansa, sillä uusia kauhoja myydään vuosittain huikeita määriä kotikokkien tarpeisiin. Perinteisten keittiövälineiden rinnalle on kuitenkin noussut vaivihkaa uusia suosikkeja, joita löytyy yhä useammasta keittiöstä. Muun muassa airfryereiden ja riisikeittimien kysyntä on räjähtänyt vuodessa hurjaan kasvuun.

 

Jos pitää nimetä yksi jokaisesta suomalaiskeittiöstä löytyvä väline, niin se on Prisman myyntidatan perusteella selkeästi kauha.

 

”Pelkästään vuonna 2020 Prismoista ostettiin yli 200 000 kauhaa. Tämä määrä on lähes uskomaton, sillä lukuun ei lasketa mitään erityiskauhoja, kuten vaikka reikäkauhaa tai spagettikauhaa. Kyse on nimenomaan tavallisista keittiökauhoista. Syytä tähän olemme välillä Prismassakin ihmetelleet – keräilevätkö suomalaiset kauhoja, kuluuko niitä arjen käytössä paljon vai hukkaavatko ihmiset niitä tavallista enemmän. Olemme tulleet siihen tulokseen, että kotona pitää olla kauha joka tilanteeseen, koska se on käytännöllinen työkalu kaikkeen ruoanlaittoon”, Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnila pohtii.

 

Muita kestosuosikkeja ovat erilaiset leikkuulaudat, joita myytiin Prismassa viime vuonna 164 000 kappaletta. Lisäksi suomalaiset luottavat edelleen puiseen paistinlastaan, joita myydään vuosittain noin 40 000 kappaletta. Myös aterimien (veitset, haarukat, lusikat) myyntimäärä kasvoi vuonna 2020 kymmenen prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

 

Perinteisten keittiötarvikkeiden lisäksi valikoimaan on myös hiipinyt sellaisia keittiölaitteita, jotka ovat vasta viime vuosina nousseet suosioon suomalaisten kotikeittiöissä.

 

”Uusi tuttavuus keittiötyövälineiden puolella on selkeästi Potturi-perunanpesuri, jota on nyt jo viimeiset kolme kesää myyty suuria määriä. Se on noussut esimerkiksi kesämökeillä erittäin käteväksi tavaksi hoitaa uusien perunoiden pesu nopeasti ja vaivattomasti, ja uskomme korona-aikana lisääntyneen mökkeilyn nostaneen Potturin suosiota entisestään. Ylipäätänsä tilasto kertoo siitä, että peruna yhä maistuu suomalaisille ja tavat käsitellä sitä ovat kehittyneet”, Junnila kertoo.

 

Erikoislaitteiden myynnissä hurja kasvu – airfryereita ja riisikeittimiä viedään nyt vauhdilla hyllystä

 

Myös keittiölaitteiden teknologinen kehitys näkyy myynneissä, sillä Prismassa erikoisruoanvalmistuslaitteiden myynti on kasvanut vuodessa huimat 189 prosenttia. Kategoriassa räjähdysmäisin kasvu on nähty airfryereissa, joiden myynti on kasvanut peräti 556 % vuodessa. Vuonna 2020 niitä myytiin jo 10 000 kappaletta.

 

”Tässä näkyy se, kuinka korona-aikana ei ole käyty ravintolassa, mutta on kuitenkin haluttu tehdä hyvää ja ravintolatasoista ruokaa. Myös airfryerin terveysetu perinteiseen rasvakeittimeen verrattuna on varmasti houkuttanut ihmisiä kokeilemaan tämän tyyppistä ruuanvalmistusta kotioloissa. Toinen esimerkki tästä kehityksestä on se, että riisinkeitinten myynti on kasvanut Prismoissa myös 43 % vuodessa. Niinkin arkisessa asiassa kuin riisin keittämisessä halutaan nyt nostaa tasoa. Oikealla teknologialla saadaan aikaan parempaa pienemmällä vaivalla”, myyntipäällikkö Junnila toteaa.

 

Keittiötarvikkeiden teknologinen kehitys näkyy myös sesonkituotteissa. Erityisesti eräs joulunajan klassinen keittiötarvike on kokenut kokenut vuosien aikana muodonmuutoksen.

 

”Joulukuussa korostuu paistomittareiden myynti ja vuosittain joulukuussa myydään 14 000–17 000 paistolämpömittaria pelkästään Prismoissa. Tämän perusteella voisi sanoa, että kinkku kuuluu yhä vahvasti suomalaiseen joulupöytään. Mielenkiintoista on ollut myös huomata kuinka erilaiset high tech -mittarit, kuten digitaaliset bluetooth-paistomittarit, ovat grillaus- ja savustusbuumin myötä tulleet jäädäkseen perinteisten analogisten mittarien rinnalle”, Junnila analysoi.

 

Prisman myyntipäällikkö uskoo, että tutut suosikkikeittiövälineet jatkavat kysynnän kärjessä myös tulevaisuudessa, mutta valikoiman kehityksessä korostuvat entistä enemmän keittiövälineiden uudet materiaaliratkaisut, jotka vaikuttavat kestäviä ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja etsivien kuluttajien ostopäätökseen.

 

”Keittiövälineiden vastuullinen valmistustapa ja esimerkiksi uudet biomateriaalit tulevat nousemaan entistä suurempaan rooliin. Viitteitä tästä kehityksestä nähtiin ensimmäisen kerran keittiövälineissä jo vuonna 2019, kun uusi puukuitupohjainen keittiövälinesarja tuotti kaksinumeroisia kasvuprosentteja. Tänä päivänä valikoima vastuullisissa vaihtoehdoissa kasvaa myös keittiövälinekategoriassa, koska olemme nähneet, että asiakkaat mieluummin valitsevat tällaisen vaihtoehdon kun se on tarjolla. Itse uskon, että seuraavaksi tulemme näkemään entistä enemmän uusia ja ekologisempia materiaaleja leivontavälineissä.”

 

Lisätiedot ja yhteydenotot

Rauna Junnila

Myyntipäällikkö

koti ja viihde

+358 50 388 3264

 

Kuvat: SOK

 

Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimaa. Suomessa on tällä hetkellä 71 Prismaa.

www.prisma.fi