27.07.2016
Mitä paremmin S-ryhmässä tunnetaan asiakasomistajat, sitä paremmin heille pystytään tuottamaan arkea helpottavia palveluja ja viestimään niistä. Siksi syyskuun alusta asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin kerätään aiempaa tarkempia ostotietoja.
Vähittäiskaupan ketjuista, eli Prismasta, S-Marketista, Sale/Alepa-myymälöistä, ABC:ltä, Kodin Terrasta, S-Raudasta ja Marks & Spenceriltä kerätään tiedot S-Etukortilla tehdyistä ostoista tuotetasolla 1.9.2016 lähtien.
S-ryhmässä on käytetty tuote- ja tuoteryhmätasoisia ostotietoja vuodesta 2014 esimerkiksi valikoimien kehittämiseen ja markkinoinnin kohdentamiseen. Rekisteriin kerätään jo tarkemmat ostotiedot Sokos- ja Emotion-ketjuista sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista.
– Muutoksen tavoitteena on ennen kaikkea parempi palvelu. Mitä paremmin tunnemme erilaisten asiakasryhmien ostokäyttäytymistä, sitä parempia ja hyödyllisempiä palveluja pystymme heille tuottamaan, SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae sanoo.
Hotelleista ja ravintoloista sekä Bonuksen piirissä olevilta S-ryhmän yhteistyökumppaneilta kertyy ostotietona entiseen tapaan vain kuitin loppusumma.
S-ryhmässä on panostettu digitaalisuuteen jo vuosia, sillä se avaa uudenlaisia mahdollisuuksia helpottaa asiakkaiden arkea. Oiva esimerkki on S-Mobiilissa toimiva ABC Mobiilitankkaus.
– Kuluttajien odotukset digipalveluja kohtaan ovat muuttuneet. Asiakkaat suhtautuvat tietojen keruuseen myönteisesti varsinkin, jos dataa hyödynnetään heille suunnattujen palvelujen parantamiseen ja arjen helpottamiseen, Malmirae sanoo.
Uudistus mahdollistaa tarkkaan ostotietoon perustuvien palvelujen kuten suosituspalvelujen ja inspiroivien ruokasovellusten kehittämisen.
– Tehtävänämme S-ryhmässä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajille. Muutos antaa meille mahdollisuuden kehittää digitaalisia palveluja entistä paremmiksi ja kunkin asiakkaan tarpeisiin sopiviksi. Tarkoituksenamme onkin jatkossa tuottaa asiakasomistajille erilaisia tarkempiin ostotietoihin perustuvia, arkea helpottavia palveluja, Malmirae kertoo.
Ostotietojen perusteella asiakkaille voidaan myös viestiä palveluista paremmin ja osuvammin. Jos ostotiedoista esimerkiksi selviää, että asiakas ei syö lihaa, hänelle voidaan viestiä kasvisvaihtoehtojen uutuuksista.
Viestintää tehdään kuitenkin asiakkaan ehdoilla: asiakas voi kieltää kuitin loppusummaa tarkempien ostotietojen käyttämisen viestinnän kohdentamiseen Omalla S-kanavalla tai S-ryhmän toimipaikkojen asiakaspisteessä.
08.11.2024 | S-ryhmä
07.11.2024 | Tästä ilmoitimme
06.11.2024 | PKO työnantajana