PKO kutsuu alakoululaiset tutustumaan kaupan maailmaan


02.10.2019

PKO kutsuu alakoululaiset tutustumaan kaupan maailmaan

Mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin? Mitä tuotepakkauksista selviää? Millaisia valintoja kannattaa tehdä voidakseen hyvin? Alakoululaiset eri puolilla Pohjois-Karjalaa sekä ympäri Suomen pääsevät tänä syksynä tutustumaan kaupan maailmaan ja ruoan reittiin S-marketeissa. Taustalla on S-ryhmän ja Ruokatiedon kouluille toteuttama opetuskokonaisuus. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) oli yksi opetuskokonaisuuden testaukseen vuonna 2018 osallistuneista alueosuuskaupoista, ja nyt kokeilujakson pohjalta on kehitetty valtakunnallinen toimintamalli.

 

Retki kauppaan on opetuskokonaisuus, jonka tarkoituksena on tukea opetussuunnitelman ”ulos luokasta oppimaan” -ajattelua ja kannustaa löytämään uusia oppimisympäristöjä myös koulun ulkopuolelta.

– Retki kauppaan tarjoaa alakoululaisille tilaisuuden opetella kuluttajataitoja tavalla, joka ei olisi luokkatilassa mahdollista. Retkellä harjoitellaan myös tuiki tärkeitä ryhmätyötaitoja ja vahvistetaan oppilaiden osallisuutta oman koulutyönsä suunnitteluun. Parhaiten retki soveltuu 3.–4.-luokkalaisille, Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi kertoo.

Kaupparetken taustalla on S-ryhmän kesällä 2017 julkaisema Ruokamanifesti, jonka tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruoalle. Yksi manifestin teeseistä on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä. Sen innoittamana syntyi idea koululaisten retkestä kauppaan.

– Lapsille ja nuorille on tärkeä tarjota tietoa kaupan maailmasta. Esimerkiksi tieto ruoan reitistä kauppaan ja ruokahävikistä opettaa ymmärtämään ruoan tuotantoa ja elinkaarta sekä arvostamaan ruokaa. Kaupan tiloissa vierailu ja henkilökunnan haastattelu rohkaisevat kehittämään kuluttajataitoja, ja myös tutustumaan kauppaan työpaikkana, sanoo PKO: vähittäiskaupan toimialajohtaja Henrik Härkönen.

Retkiä pilotoitiin muutaman osuuskaupan alueella vuonna 2018. Tuolloin mukana kokeilussa oli muun muassa S-market Lieksa. Erittäin myönteisten palautteiden kannustamana toimintamalli laajennetaan nyt koko Suomeen. Retkien toteuttaminen on helppoa, kun voi hyödyntää opettajien tekemää valmista materiaalia. Myös Outokummussa on toteutettu retki S-marketiin.

– PKO kutsui koulumme 3. luokat retkelle kauppaan. Retkellä oppilaat pääsivät tutkimaan tuoteselosteita ja tutkimaan mistä ruoka tulee kauppoihin. Oppimisen ilo ja yhdessä tekeminen lisäävät oppilaiden motivaatiota. Arjen taitojen opettelu on merkityksellistä ja oppimista tapahtuu kaikkialla. Olen kiitollinen yhteistyöstä ja yhteistyökumppaneista, Kummun koulun opettaja Maiju Rättyä kertoo.

PKO tarjoaa retkimahdollisuutta ensisijaisesti seuraavilla paikkakunnilla: Ilomantsi, Polvijärvi, Lieksa, Kitee, Outokumpu, Nurmes (S-market Porokylä) ja Joensuussa S-market Rantakylä. Vierailuista näihin tai PKO:n muihin yksiköihin kiinnostuneet koulujen edustajat voivat sopia käytännön järjestelyistä ja ajoista assistentti Tanja Nuutisen kanssa (tanja.nuutinen@sok.fi)


Lisätietoa: Henrik Härkönen, vähittäiskaupan toimialajohtaja, PKO, p. 010 762 2035.

Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, Ruokatieto, p. 050 511 8909
Retki kauppaan -opetuskokonaisuus opettajille: www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan

 

Ota lapsi mukaan ruokakauppaan – ruokakasvatuksen asiantuntijan viisi vinkkiä

Kauppa on mainio ympäristö opetella yhdessä tärkeitä kuluttajataitoja. Kun otat lapsen mukaan yhteisiin ruokaan liittyviin askareisiin, vahvistat myönteistä suhtautumista ruokaan.

Viisi vinkkiä ruokaostoksille lapsen kanssa:

  1. Suunnitelkaa viikon ruokalista yhdessä ja laatikaa kauppalista. Anna isomman lapsen harjoitella kauppalistan kirjoittamista.
  2. Anna lapselle pieniä tehtäviä kaupassa: punnitsemista, omat ruokakärryt, hintojen vertailu…
  3. Anna lapsen tehdä pieniä ikätasolleen sopivia valintoja kaupassa. Anna pienelle lapselle vaihtoehdot, esimerkiksi ostetaanko banaaneja vai omenia.
  4. Tutkikaa pakkausten alkuperämerkkejä. Millainen merkki kertoo kotimaisesta ruoasta? Mitä muita merkkejä pakkauksista löytyy?
  5. Koko perheen kaupparetkeä ei kannata tehdä nälkäisenä, joten ainakin välipala ennen ruokaostoksia lapsille sekä aikuisille auttaa koko porukkaa jaksamaan ja nauttimaan kaupassa käymisestä!

 

Vinkit antoi Emmi Tuovinen, ruokakasvatuksen asiantuntija, Ruokatieto
puh. 040 821 9099, emmi.tuovinen(at)ruokatieto.fi

 

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on asiakasomistajiensa omistama yritys, joka tuottaa etuja ja palveluita asiakkaille 14 kunnan alueella Pohjois-Karjalassa ja Rautavaaralla. PKO:lla on eri puolilla maakuntaa noin 114 toimipaikkaa, jotka työllistävät yli 1 400 henkilöä. PKO:lle on myönnetty Avainlippu-tunnus merkkinä suomalaisesta työstä ja osaamisesta.