Suomalaiskuluttajat kokevat S-ryhmän ja sen ketjubrändit alansa vastuullisimmiksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa


12.03.2024

S-market koetaan alansa vastuullisimmaksi ruokakauppabrändiksi ja S-ryhmä vastuullisimmaksi kuluttajatuotteiden parissa toimivaksi brändiksi. Myös S-Pankki, Sokos Hotellit ja ABC miellettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Sustainable Brand Index -tutkimus kartoittaa kuluttajien vastuullisuusmielikuvia.

Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus. S-ryhmä ketjubrändeineen pärjäsi siinä jälleen hienosti. Kun suomalaisilta kysytään, alojensa vastuullisimpien kärkiviisikkoon yltävät S-market (3.sija), Prisma (4.sija) ja S-ryhmä (5.sija).

”Suomalaisten kuluttajien antama tunnustus lämmittää asiakkaidensa omistamaa kaupparyhmää. Pärjääminen näissä mielikuvamittareissa kertoo siitä, että aidot arjen vastuullisuusteot sekä pitkäjänteinen työmme vastuullisuuden kehittämisen eteen eri toimialoillamme on selkeästi tunnistettu. Vastuullisuustyö perustuu aina aitoihin tekoihin, joita me tinkimättömästi jatkamme yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjumme kanssa,” kertoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.

 

Energiatehokkuustoimia, hävikkityötä, paikallisia makuja

Marketkaupassa vastuullisuustyössä näkyvät muun muassa tavoitteellinen työ hävikinhallinnan eteen, vastuullisen hankinnan kehittäminen ja hinnannousun pitäminen kohtuullisena asiakkaille. Kasvisten käyttöön kannustetaan S-ryhmän ruokakaupoissa myös Alle euron hevi -konseptin kautta, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.

S-ryhmän oman toiminnan ilmastopäästöjä on saatu kuriin etuajassa. Päästövähennysten taustalla on muun muassa se, että lähes 600 myymälään on vaihdettu ympäristöystävällisemmät, luonnollisia kylmäaineita käyttävät kylmälaitteet sekä muut pitkäjänteiset energiatehokkuustoimet.

Suomalaiset kokevat Sokos Hotellit jälleen vastuullisimmaksi hotelliketjubrändiksi. Sokos Hotelleissa on tehty pitkäjänteistä vastuullisuustyötä ja paikallista yhteistyötä lähialueen hyväksi. Erityistä huomiota viime aikoina on kiinnitetty esimerkiksi energiatehokkuuteen, veden käyttöön ja hotellin lähistöllä tuotettujen paikallisten makujen tarjoamiseen.

S-Pankki on pysynyt pankkibrändien sarjassa ykkösenä jo kaksitoista vuotta peräkkäin. S-Pankki tarjoaa S-ryhmän asiakasomistajille maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut, kilpailukykyisesti hinnoitellut lainat sekä esimerkiksi mahdollisuuden aloittaa vastuullinen säästäminen ja sijoittaminen matalalla kynnyksellä.

Myös ABC pysyi oman kategoriansa ykkösenä. ABC-latauksella on Suomen suurin teholatausverkosto, ja vuonna 2023 se nousi asiakastyytyväisyydessä kotimaisten latauspalveluiden ykköseksi.

Kuluttajien mielikuvia yritysten vastuullisuudesta tarkasteleva Sustainable Brand Index perustuu kyselytutkimukseen, jossa tuhannet suomalaiskuluttajat arvioivat Suomen suurimpia tuotemerkkejä eri toimialoilta. Sustainable Brand Index -selvitys on Euroopan suurin riippumaton vastuullisuusmielikuviin keskittyvä bränditutkimus, joka on toteutettu Suomessa vuosittain jo vuodesta 2013. Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkinaosuuden, liikevaihdon ja brändin tunnettuuden perusteella. Yritykset eivät itse valitse kyselyyn osallistumista tai siitä pois jäämistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään trendejä ja vastuullisen kuluttamisen ajureita.

Lue lisää Sustainable Brand Index -tutkimuksesta ja toteutuksesta: Sustainable Brand Index Finland — SB INSIGHT (sb-insight.com) 

Lue lisää S-ryhmän vastuullisuudesta s-ryhma.fi:stä

 

S-ryhmä ja ketjubrändit mielikuvia mittaavassa SBI-vastuullisuustutkimuksessa 2024:

  • S-market – ykkönen omalla toimialallaan ruokakauppojen sarjassa sekä Suomen 3. vastuullisimmaksi koettu brändi
  • Prisma – Suomen 4. vastuullisimmaksi koettu brändi
  • S-ryhmä – ykkönen omalla toimialallaan kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä sekä Suomen 5. vastuullisimmaksi koettu brändi
  • S-Pankki – ykkönen omalla toimialallaan pankkien sarjassa sekä kokonaissijoitus 24
  • Sokos Hotels -hotelliketju – ykkönen omalla toimialallaan hotellien sarjassa sekä kokonaissijoitus 26
  • ABC-liikenneasemat – ykkönen omalla toimialallaan sekä kokonaissijoitus 75

Kuva: Matti Immonen