29.11.2023
Elina ja Heikki Simonen käyvät Prisma Joensuussa noin kerran viikossa – useimmiten yhdessä. He ovat ottaneet omakseen Kerää ja skannaa -palvelun.
— Olemme käyttäneet Kerää ja skannaa -palvelua hyvin pitkälti aivan alusta asti. Heikki taisi sen ensimmäisen huomata tuossa Prisman sisääntulossa, muistelee Elina.
— Ensin katsottiin, että mitä muut tekevät ja toimittiin sitten itse samalla tavalla. Siitä se lähti. Kerää ja skannaa on meillä aina käytössä, Heikki jatkaa.
Marraskuusta 2022 lähtien Prisma Joensuussa asiakas on voinut kerätä ostoksensa suoraan ostoskasseihin ja skannata ne jo myymälää kiertäessä. Tämä mahdollistaa entistä sujuvamman asioinnin kassalla, kun ostoksia ei kassalla tarvitse nostaa liukuhihnalle myyjän skannattavaksi ja pakata ostoskassiin. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) on maakunnan ensimmäinen vähittäiskaupan toimija, joka otti Kerää ja skannaa -palvelun käyttöön.
Palvelun saa käyttöönsä, kun näyttää myymälän sisäänkäynnin luona olevan kalusteen lukijalle S-Etukorttia. Ensimmäisellä kerralla hyväksytään käyttöehdot, seuraavilla pelkkä S-Etukortin vilautus vapauttaa käsiskannerin. Palvelu on suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille, ja sitä voi hyödyntää vain S-Etukorttia käyttämällä.
— On kyllä niin helppo skannata kaikki ostokset suoraan kauppakasseihin. Ja kylmäsäilytystä vaativat tuotteet voi laittaa suoraan kylmälaukkuun. Tuotteita ei tarvitse moneen kertaan puljata. Kerää ja skannaa on kätevä, painottaa Heikki.
Simosen pariskunnalla ei ole vakiintunutta skannaajaeksperttiä vaan kumpikin skannaa tuotteita sitä mukaa kun niitä hyllyistä otetaan.
— Yleensä se, joka työntää ostoskärriä, skannaa tuotteen, joka laitetaan kärrissä olevaan ostoskassiin, hahmottaa Elina käytäntöä.
Osana palvelun laadun varmistamista palveluun kuuluu asiakkaiden tuotteiden osittainen ja kokonainen uusintaskannaus. Uusintaskannauksessa myyjä siis skannaa joko kaikki tai osan asiakkaan jo skannaamista ja keräämistä tuotteista. Jokainen palvelua käyttävä asiakas pääsee uusintaskannattavaksi jossakin vaiheessa palvelua.
— Meidänkin kohdalle niitä sattui alkuaikoina aika usein. Ne eivät tunnu ollenkaan pahalta eivätkä ne ole haitanneet meitä ollenkaan, Elina toteaa.
Puhelinteline olisi hyvä lisä
Elina ja Heikki Simonen kehuvat Kerää ja skannaa -palvelua. Voisiko palvelua vielä jotenkin kehittää?
— Ideani on, että skannauslaitteen telineen viereen ostoskärryyn tulisi kännykälle oma teline. Me käytämme S-ostoslista-sovellusta puhelimella, kun käymme kaupassa. Kädet meinaavat loppua kesken, kun pitää katsoa ostoslistaa kädessä olevasta puhelimesta, ottaa tavara ja vielä skannata se. Kun puhelin olisi telineessä, se vapauttaisi kädet tekemään ostoksia, perustelee Heikki ideaansa.
Sekä Heikki että Elina kehuvat myös käyttämäänsä S-ostoslistaa. S-ostoslistasta voi valita myymälän ja tehdä ostoslistan valitun myymälän valikoiman tuotteista, lisätä tuotteita ostoslistaan, poistaa niitä ja merkitä tuotteet kerätyksi kauppareissun aikana. S-ostoslista kuten myös Kerää ja skannaa -palvelu näyttävät samalla tuotteiden hinnat ja ostosten loppusumman.
— Se on kyllä niin hyvä, kun se näyttää myös tuotteiden hyllyvälin valitussa kaupassa. Ja siitä näkee myös tuotteen kuvan, jota voi vaikka suurentaa ja katsoa tarkemmin mitä pitikään ostaa, kehuu Heikki.
— Jos Heikki on jossain ja menossa kauppaan, niin voin tehdä kotona ostoslistan ja lähettää sen hänelle. Voin myös kotona seurata mitä hän on jo ehtinyt ostaa ja tehdä vaikka lisäyksiä listaan ostosreissun aikana, mainitsee Elina.
Pitkän linjan asiakasomistaja
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on jäsentensä omistama kuluttajaosuuskunta. Omistajapohja koostuu yli 106 000 pohjoiskarjalaisesta, joihin Elina ja Heikki Simonenkin kuuluvat. Elina Simonen arvelee olleensa PKO:n asiakasomistajana nelisenkymmentä vuotta. Heikki on liittynyt asiakasomistajaksi vasta hiljattain.
— Lapsuudessa asuimme paikkakunnalla, jossa oli kolme kauppaa, joista yksi oli S-kauppa. Meidän perheemme kävi aina siinä. Sieltä asti juontaa juurensa minun päätökseni ryhtyä PKO:n asiakasomistajaksi, kertoo Elina.
PKO:n omistajana saa käyttöönsä S-Etukortin, jolla saa monenlaisia etuja ja hyötyjä.
— Vihreän kortin käyttämisestä on tullut tapa. Reissutessa valitsen ABC-aseman, jossa voi käyttää S-Etukorttia tankkaamisessa. Silloin saa tankkausbonusta. Ostokset kannattaa keskittää, tietää Heikki.
— S-Etukortilla saa monenlaisia etuja. Jäsenmaksusta saa vuosittain vähän korkoa ja kuukausittain ’tilipäivänä’ bonusta tilille. Se on hyvä lisä, niin sanotusti rikka rokassa. Ja S-mobiilista näkee kaikki kertymät. Sitä kannattaa seurata, koska ostoskertymä vaikuttaa bonusmäärään, Elina mainitsee.
S-mobiilista voi seurata muun muassa ostoja, Bonusta, tankkausbonusta ja maksutapaetua. Lisäksi S-mobiilissa ovat edut ja vinkit kuten etukupongit, S-Etukortti-edut, kampanjat ja ajankohtaiset tiedotteet. Myös kuitit ja takuukuitit ovat S-mobiilissa sähköisessä kuittiarkistossa. S-mobiili mahdollistaa myös omat ostojen osalta ruoan kotimaisuusasteen, hiilijalanjäljen, ravintoarvojen ja hintojen vertailun ja seurannan.
— Minä katson S-mobiilista mikä on kuukauden S-mobiilietu ja hyödynnän sen. Olen myös myymälän Raati-näytöllä äänestänytkin seuraavaa S-mobiilietua, Elina paljastaa.
PKO:n investoinnit on noteerattu
PKO, on asiakkaidensa omistama yritys, jonka tehtävänä on tuottaa kilpailukykyisiä etuja ja palveluja asiakasomistajille. PKO:n arvot ovat yhteistä hyvää ja kilpailukyky. Mitä nämä tarkoittavat Elina ja Heikki Simoselle?
— Täytyy myöntää, että en ole arvoja kuullutkaan. Sen olen ymmärtänyt, että PKO pyrkii pitämään eurot omassa maakunnassa, Elina pohtii.
— PKO on kyllä investoinut paljon maakunnassa, kertoo Heikkikin huomanneensa.
PKO:n toimipaikoissa käytetty euro palaa takaisin omaan maakuntaan palkkojen, verojen, investointien, paikallisten ostojen, edullisen hintatason tai omistajien palkitsemisen kautta.
18.05.2021 | Blogit | Yhteistä hyvää
13.04.2021 | Blogit | Yhteistä hyvää
15.10.2021 | Blogit | Yhteistä hyvää